TOE AAN EEN WOW-MOMENT? 4 TIPS OM VAN JOUW IDEE NET ZO’N SUCCES ALS BLENDLE TE MAKEN

Stel je eens voor: je staat voor het schap met de tijdschriften. De kop “Deze kwaliteiten móet je als B2B-marketeer absoluut bezitten” spreekt je direct aan. De titel “Van je product een klantmagneet maken” ook. Beiden staan echter op een ander tijdschrift, à €5,95 per stuk. Dilemma: koop je ze beiden, slechts één of laat je ze allebei liggen? Voor dit dilemma stond Marten Blankesteijn, oprichter van Blendle. Je weet wel, dat digitale verzamelplatform met artikelen uit de belangrijkste Nederlandse kranten en tijdschriften. Overzichtelijk op je iPad, laptop of mobiel en waar je per artikel kan betalen. Marten koos voor de laatste optie en liet beide bladen liggen. Auw! Was hij in zijn behoeften voorzien? Nee, absoluut niet en dus besloot hij dat het anders kon én moest. En zo ontstond het verhaal van Blendle… In deze blog vertel ik je hoe je van jouw idee nét zo’n succes als dat van Marten maakt!*

1. Pak je eerste WOW-moment: de ontdekking van een goed idee
Toen Marten Blankesteijn voor het schap stond en dacht ‘dit moet toch beter kunnen’, had hij zijn eerste WOW-moment. Het was de allereerste keer dat zijn idee door zijn hoofd spookte. Nog niets concreet en nog geen voor- of tegenargumenten. Gewoon een spontaan, impulsief idee. Een WOW-moment. Het is de geboorte van iets moois én het geeft je voldoening, alleen al door er aan te denken. Helaas verliezen heel veel mensen na dat magische eerste WOW-moment de magie van hun idee. Er komen beren op de weg en de tegenargumenten om het idee niet uit te voeren vallen met bakken uit de lucht… Kortom: nog voor je idee tot uitvoering is gebracht – of nog voor het maar iets van daglicht gezien heeft – is het al om zeep geholpen. Maar koester juist dat moment, dat is mijn (of Theo’s) eerste tip. Het is de allereerste stap naar succes. Hoe zou het zijn als je juist dat magische WOW-moment weet vast te houden? Ik hoor je denken: hoe dan?

2. Ga voor het tweede WOW-moment: visualiseer het einddoel
Simpel: creëer er meteen een tweede WOW-moment achteraan. Dat tweede WOW-moment heeft alles te maken met het einde, de realisatie van je idee. Je mag jezelf bij wijze van spreken al op de première – of nog beter – op de prijsuitreiking voor beste en snelste nieuwkomer zien staan. Fantaseer lekker: zie je die lovende recensies, die blije klanten of enthousiaste kopers al? Goed zo! Of word je juist blij van de afgunst op de gezichten van je concurrentie? Ook prima. Pak dat tweede WOW-moment. Marten Blankesteijn zag zowat direct na zijn eerste ingeving al een app voor zich waar mensen gretig en vol enthousiasme mee aan de slag gingen. En we weten allemaal hoe dat verhaal is afgelopen…

Belangrijke extra tip hierbij: houd die visualisatie niet alleen voor jezelf. Mensen onthouden voornamelijk door verhalen. Verhalen blijven plakken. Je geheugen is één grote vergaarbak van verhalen. Ga maar bij jezelf na: je weet vast niet meer wat je 25 juni 2011 hebt gedaan, tenzij het voor jou een impact heeft gehad, omdat het bijvoorbeeld je trouwdag is. 11 september 2001 herinneren we ons echter allemaal. Daar zit een verhaal achter. Zorg dat je inspeelt op de mogelijkheid tot fantaseren bij je publiek, op die vergaarbak van verhalen. Door verhalen in hun hoofd te activeren. Ken je het fenomeen ‘je mag niet aan een roze olifant denken’? Voilà, direct een verhaal geactiveerd. Onthoud: elk goed idee heeft een onvergetelijk verhaal nodig! Niet dat het roze olifant verhaal een goede is, wel onvergetelijk ;-)

4. Houd de aandacht van je publiek vast: verstoring
Niemand wordt blij van een ‘en toen en toen en toen’ verhaal. In een film, boek of welk verhaal dan ook: mensen haken af als ze weten hoe het afloopt. Zorg voor verstoring. Voeg een element toe dat je publiek niet verwacht. Breng ze van hun stuk. Daarmee houd je de spanning vast. Zet die hersenen aan het denken, anders worden ze lui. Je vraag jezelf nu vast af waarom ik tip 3 oversla. Wellicht denk je dat ik het vergeten ben of had je het niet eens opgemerkt en ga je nu pas nadenken waarom het is. Verstoring mensen, verstoring ;-) Anders haal je mijn laatste tip niet eens… #ikvolgdetipszelfookop

There are three responses to an idea: yes, no and WOW. 

WOW is the one to aim for – Milton Glaser

3. Zorg voor oxytocine in de hersenen 
Bij deze dan alsnog tip 3. Yes! In elk verhaal, achter elk idee zit een ‘why’. Wie kent hem niet, de grondlegger van de why: Simon Sinek. Zijn gedachtegang is “mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet”. Als je met de why van jouw idee bezig bent, ben je bezig met de uiteindelijke impact ervan. De reden waarom mensen klappen bij de prijsuitreiking van tip 2. Het is de onomkeerbare verandering die je met je idee bewerkstelligt. In het verhaal van Blendle: met de app hoef je nooit meer voor het schap in de winkel te twijfelen. Nooit meer meerdere magazines te kopen, maar kun je gewoon per artikel betalen. Het is mogelijk je eigen magazine samen te stellen, met alleen artikelen die jou interesseren. Je betaalt niet meer voor bullshit die je niet wilt lezen, je hersens worden alleen geprikkeld met wat voor jou van toegevoegde waarde is. WOW! Dit is toch eigenlijk een derde WOW-moment? Bij je doelgroep dan. Daar moeten ze toch wel voor klappen. De why zorgt voor een onomkeerbaar moment. De wereld is niet meer hetzelfde als voor dat jouw idee de wereld in kwam…

Met andere woorden: zorg dat er ‘oxytocine’ vrijkomt in de hersenen van je doelgroep. Dit stofje maakt mensen blij, laat hun monden openvallen van verbazing en laat ze juichen van enthousiasme. En daar kan jij voor zorgen! Door je why helder te hebben en er zó over te vertellen dat je doelgroep niets anders kan dan erin meegaan. Visualisatie uit tip 2 is hierbij erg van belang. Met oxytocine in de hersenen, identificeren mensen zich met je verhaal, voelen ze empathie, worden ze gevoelig. En zijn ze eerder bereid in je verhaal mee te gaan. Als je why heel helder is, gaat die empathie – en de oxytocine – bijna vanzelf!

Geen tip, wel een climax
Je leest deze blog op de blogpagina van GI. Ook wij hadden voor de totstandkoming van deze pagina ons eerste WOW-moment. Wat dan? We willen mensen verrassen en inspireren met toffe topics. Direct daarachteraan kwam het tweede WOW-moment: we zagen rijen mensen die continu op de ‘refresh button’ van onze blogpagina drukte, omdat ze niet konden wachten tot er weer een goed stuk content online stond. Oké, dat is misschien wat overdreven, maar het heeft er wel voor gezorgd dat de blogpagina staat!

En dat tweede WOW-moment is er nog steeds. We starten nu met het produceren van heel veel content, in de hoop dat je je in de toekomst op ons blog wilt abonneren. Refreshen is dan niet nodig, we zorgen ervoor dat je een melding krijgt wanneer er een nieuwe blog online komt ;-) Dit is voor nu nog toekomstmuziek, dus niet ineens gaan zoeken naar die abonneerbutton. Ach, er is niets mis met een beetje dromen. Elk goed verhaal begint er ten slotte mee…

Heb je het tot hier volgehouden? Dan hebben mijn tips gewerkt! Wil je onze hulp om dit voor jouw merk in te zetten? De deur staat altijd open voor een vrijblijvend gesprek onder het genot van een kop koffie, thee of wat je dan ook wilt drinken. 

* Deze blog heb ik na een lezing – waar ik vol inspiratie én energie van terug kwam – van Theo Hendriks over zijn nieuwste boek ‘The Wow Starts Now’ geschreven. 

GEPLAATST OP 11.07.2018
DOOR LONNEKE KRONENBURG
Wat ik het leukste aan mijn werk vind? Me in een onderwerp vastbijten en er een tof verhaal van maken. Als content creator mag ik dit gelukkig dagelijks doen en heb ik de keuze uit meerdere vormen dan alleen tekst! Ik hoop je te inspireren met ontwikkelingen op contentgebied, maar zeker ook marketingbreed. Mis je een topic? Let me know!