AVG/GDPR: DÉ PERFECTE KANS OM MERKAMBASSADEURS TE CREËREN

25 mei is het ein-de-lijk zover: de nieuwe Europese wetgeving rondom de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) gaat in. Dat klinkt alsof we ernaar uit hebben gekeken. Eigenlijk hebben we dat stiekem ook. Want waar veel mensen liever niet aan deze verandering willen denken, zien wij juist kansen. Wat dacht je van (potentiële) klanten die bewust ervoor kiezen om hun gegevens achter te laten op je website omdat ze graag informatie van je willen ontvangen? Dat stelt jou als marketeer in staat om ware merkambassadeurs te creëren! Daar word je blij van hè? Wij ook. Wil je weten hoe, lees dan vooral verder.

AVG-watte?
Voordat we daar dieper op ingaan, lijkt het ons handig als we duidelijk hebben wat deze wetswijziging nou eigenlijk inhoudt. Vanaf 25 mei 2018 worden alle regels rondom (data)verwerking van persoonsgegevens binnen de EU gelijk getrokken. Dat betekent striktere regels! Vandaar dat je ook de Engelse benaming GDPR (General Data Protection Regulation) voorbij ziet komen. Concreet gezegd houdt dit in dat wanneer er persoonlijke data van jou wordt opgeslagen, je meer rechten hebt m.b.t. hoe met deze data wordt omgegaan. Jouw keuze wordt belangrijker. Sterker nog: hij wordt voorop gesteld. Voor een organisatie geldt dat er juist meer verplichtingen zijn. Zo mag jouw klant te allen tijde bij je aankloppen met het verzoek zijn gegevens te verwijderen. Dat geldt dan voor alle gegevens, verzameld op alle platformen. De AVG noemt dit ‘het recht op vergetelheid’. Betekent dit bye bye opgebouwd klantenbestand?

Data van klanten vs. potentiële klanten
Nee, wees maar niet bang. Dat jarenlange bloed, zweet en tranen heb je niet voor niets in het opbouwen van een mooi klantenbestand gestoken. Het is echter vanaf 25 mei belangrijk dat je voor je klanten inzichtelijk maakt welke gegevens je van ze opgeslagen hebt, voor welke doeleinden en wanneer ze verwijderd worden. Ook moet je je klanten altijd de mogelijkheid bieden om zich uit te schrijven, af te melden of geheel te laten verwijderen uit je database, oftewel een opt-out mogelijkheid.

Voor je opgebouwde potentiële klantenbestand geldt dit net even iets anders. Die mensen hebben je waarschijnlijk zelf geen toestemming gegeven om data van ze op te slaan. Die heb jij verzameld door middel van Google Analytics, je netwerk, je CRM-systeem of via welke weg dan ook. Volgens de nieuwe wetgeving moet je deze gegevens verwijderen. Een klein lichtpuntje: persoonsgegevens die je vóór 25 mei 2018 hebt verkregen, mogen bewaard blijven als je een opt-in van dit potentiële contact hebt bemachtigd. Dat wil zeggen: als ze ongedwongen zelf hebben aangevinkt dat je ze wat toe mag sturen. Kun je niet aantonen dat je deze opt-in hebt gekregen, zit er helaas niets anders op dan het contact uit je database te verwijderen…

The odds are in your favor
Maar dat is nu net waar wij kansen zien! Want jouw (potentiële) klanten staan vanaf 25 mei voor de keuze: willen ze jouw informatie bewust ontvangen of niet. Voorheen werden ze een soort van gestuurd. Het boxje van ‘ja, ik ontvang graag de nieuwsbrief’ staat bij veel organisaties al automatisch aangevinkt. Dat is vanaf 25 mei echt not done! Het ‘moet’ een ongedwongen en vrije keuze zijn. En wanneer iemand toestemming geeft voor het ene, mag je er niet van uitgaan dat hij of zij ook toestemming geeft voor het andere. ‘Privacy by default’ noemen we dat.

Ga maar eens bij jezelf na. Ook jij hebt waarschijnlijk weleens data van je klant verzameld via Google Analytics of je CRM-systeem, die je vervolgens gebruikt om ze iets toe te sturen zonder dat je daar echt toestemming voor hebt gekregen. En ook al verwijdert je ontvanger zich niet van je lijst, de kans bestaat nog altijd dat hij je nieuwsbrief gewoon wegklikt zonder hem te openen. Maar met de komst van AVG mag je niet meer zonder toestemming iets toesturen. En de mensen die je wel iets mag toesturen, hebben daar dus zelf met volle overtuiging ‘JA!’ opgezegd (yes!). Dat betekent niet alleen dat ze je interessant vinden, maar ook dat ze je vertrouwen. Dat je geen misbruik van hun ‘ja’ maakt door ze te overstelpen met info waar ze niks aan hebben. Ze gaan ervan uit dat je precies weet waar ze behoeften aan hebben. Over mega-voordelen gesproken.

Merkambassadeurs en inbound marketing to the max
Beeld je eens in wat dat voor de toekomst betekent. Stel je wilt een nieuw product op de markt zetten, maar wilt deze eerst testen. Dit kun je nu doen bij een super mega loyale groep mensen, die je waarschijnlijk ook nog eens door en door kent – of in ieder geval je merkwaarden snapt. Waarom? Omdat deze groep je bewust volgt en dat leuk vindt om te doen. Je potentiële klantenbase van voor de komst van AVG was misschien interessant, maar deze groep merkambassadeurs opent nog veel meer perspectieven.

Vanaf nu kun je dus een nieuwe groep potentiële prospects opbouwen! Want je weet precies waar je klant toestemming voor geeft en dus wat zijn behoefte is. Over de juiste content op het juiste moment op de juiste plek gesproken! Inbound marketing to the max, al zeggen we het zelf. Over concrete leadopvolging nog maar niet te spreken…

The sun is shining
Dus… Wij zouden ons niet zo druk maken om de nieuwe AVG/GDPR. Als je zorgt dat je je datastromen transparant maakt en je je klanten altijd de optie biedt om zelf te kiezen, you’re going to be fine. We hopen ook dat we je de zonnige kant ervan een beetje hebben kunnen laten inzien. Dankzij ons broertje Not on Paper zien wij zeer zeker door de bomen het bos (en de zon!) en kunnen we zelfs deze blog schrijven. Laat die 25 mei 2018 maar komen! Wij zijn in ieder geval AVG-proof én zien overal kansen. Wil je weten hoe je de AVG positief voor jouw merk kan inzetten? Je mag ons altijd benaderen. Zorgen wij automatisch voor de officiële opt-in ;-)

GEPLAATST OP 24.05.2018
DOOR LONNEKE KRONENBURG
Wat ik het leukste aan mijn werk vind? Me in een onderwerp vastbijten en er een tof verhaal van maken. Als content creator mag ik dit gelukkig dagelijks doen en heb ik de keuze uit meerdere vormen dan alleen tekst! Ik hoop je te inspireren met ontwikkelingen op contentgebied, maar zeker ook marketingbreed. Mis je een topic? Let me know!