Hey, ken ik jou
niet ergens van?

Eén van de meest gebruikte openingszinnen ooit. Alleen proberen wij je niet te versieren, maar willen we je écht leren kennen. En aangezien jij je nu op onze contactpagina bevindt betekent dat waarschijnlijk dat jij ons ook wilt leren kennen. Dus vul onderstaand formulier in en dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op!

Bedankt voor het invullen. We nemen z.s.m. contact met je op.
info@gi.nl
Tel. +31 (0) 40 204 56 12

Strijp-T Gebouw TQ
Achtseweg Zuid 159R

5651 GW Eindhoven

Heb jij vandaag je kikker al gegeten? Tenzij je Frans of Chinees bent, zal je een keer flink fronsen bij deze vraag*. Ik bedoel namelijk niet daadwerkelijk een kikker eten, maar de vervelendste taak die je deze dag te wachten stond. Heb je die al gedaan? ‘Eat the frog’ staat precies daarvoor, eerst datgene doen waar je helemaal geen trek (pun intended) in hebt. En daar gaan we het over hebben in deze blog en welke les je daaruit kan halen voor je communicatie.

Met lood in de schoenen de berg op

Mark Twain zou ooit gezegd hebben: “Eat a live frog first thing in the morning and nothing worse will happen to you the rest of the day.” De uitspraak zou eigenlijk van Nicolas Chamfort of Émile Zola komen, maar is aan vele anderen toegeschreven. Verder blijven we dan ook weg van dit langlopende debat. Het draait ons namelijk om die kikker zelf. Elke dag is er wel een taak waar jij als een berg tegen opkijkt. Of dat nou je hardloopsessie is om 6.30 uur of die ene klus op je werkplanning, dat overleg of gesprek of die feedbackronde. Met lood in de schoenen loopt iedereen, ook bij GI, wel eens de trap op onderweg naar die éne taak. En dat, mijn beste lezer, is wanneer en waarom je kikkers moet eten. Het is namelijk, zoals Brian Tracy schreef in zijn boek ‘Eat The Frog’, de taak die jouw hele dag kan overheersen. Zorgen dat je er vanaf bent, maakt je leven een stuk makkelijker (en leuker).

Moeilijke boodschappen 

In communicatie is het eigenlijk niet anders: slechte boodschappen kan je het beste maar gewoon direct en duidelijk brengen. Maar dat is een les die we niet zo graag aannemen. Bijna instinctief blijven we slechte boodschappen (of gewoon moeilijk nieuws) ‘sugarcoaten’. Nou kan je met zoetigheid bijna alles lekkerder maken, maar uiteindelijk schotel je jouw publiek nog steeds een kikker voor.

In zijn boek schrijft Brian Tracy: ‘If you have to eat a live frog at all, it doesn’t pay to sit and look at it for very long.’ Het draait om ‘getting it done’ en hoe directer en duidelijker je bent met je boodschap, des te sneller landt ‘ie en kunnen we verder. Denk aan een prijsverhoging van je verzekering, een bekeuring, of een opzegging van je diensten. Trek die pleister er in één keer van af.

Ok. Maar hoe eet ik dan die kikker?

Goed, nu weten we dat kikkers eten: A) onvermijdelijk is, B) beter eerder dan later kan gebeuren, en C) met alle suiker en chocolade van de wereld nog steeds een kikker is. Hoe gaan we die dan eten?

  • Dek de tafel – Voorbereiding en omlijsting is alles, dus zorg dat je klaar bent voor die ene taak. Zorg dat je hardloopschoenen klaar staan, dat je dat gesprek voorbereid hebt en weet wat in je communicatie de boodschap wordt. Zorg ook dat je gewoon kunt beginnen met die kikker. Pas je planning dus aan of verzet je afspraak als het kan. Het kan maar gedaan zijn.

  • Haal diep adem – Je bent mentaal voorbereid, anders zou het niet zo’n big deal zijn. Haal adem, alles komt goed. Focus op dat éne ding, verder hoef je nergens aan te denken. Klaar?

  • Neem grote happen – Ga niet rommelen met randzaken. Toch een beetje peper en zout? Nee, gewoon meteen aanpakken, dat is waar het om draait. Geldt ook voor die moeilijke boodschap, die komt eerst, niet ergens onder een laag bijzaken.

  • Deel je ervaring – Gedeelde smart is halve smart, dus zorg dat anderen weten wat er gebeurt. Het maakt het ook makkelijker voor je omgeving om je bij te staan. Die afspraak waar je tegen opkijkt wordt een stuk makkelijker als de ander weet dat jij er tegenop ziet. Meestal is het andersom ook zo. En in je communicatie is het vaak maar wat handig om een paar extra ogen te hebben, maar ook om je organisatie voor te bereiden. Bij zo’n prijsverhoging moet je customer service-team ook op de hoogte zijn, toch?

Het 80/20 principe

Profiteer van deze tips, die jouw leven een beetje makkelijker maken. Eigenlijk verleg je daarmee gewoon die berg, zodat je het grootste deel van je dag lekker bergafwaarts mag lopen en dat kost een stuk minder energie. Oh en vaak zijn die kikkers stiekem heel belangrijk, dus dit helpt je ook met prioriteiten stellen. Brian Tracy schrijft dat toe aan het Pareto Principle, ofwel het 80/20-principe. Dat heeft ‘ie trouwens ook niet zelf bedacht, dat deed mijnheer Pareto in 1895. Het stelt dat 20% van je efforts verantwoordelijk zijn voor 80% van je resultaten. Meestal zijn de grootste kikkers van je dag ook de belangrijkste, ehm… aan tafel?

Nu nog een keertje: heb jij vandaag je kikker al opgegeten? Zo niet, dan is het tijd om daar eens aan te beginnen. Met sommige kikkers kunnen wij je trouwens prima helpen. Laat het ons weten welke je het liefste niet alleen opeet!

*Er zijn heel veel landen waar kikkers gewoon op het menu staan, ook binnen Europa. Voor de vorm noemen we er maar twee, anders wordt het een heel lang verhaal en eigenlijk willen we het helemaal niet over kikkers hebben in deze blog.