ELEVATE YOUR ELEVATOR PITCH IN 60 SECONDS!

Time is money. En jouw toekomstige baas of je hoofdinvesteerder is druk genoeg. Stel, jullie staan samen in een lift. Dan heb jij ineens die waardevolle seconden te pakken en heb jij het hele ritje om deze man/vrouw te overtuigen dat jouw droom ook zijn/haar droom is. Liften gaan snel, dus je moet knallen. Want als de deuren open gaan, is je tijd weer op. Dus laat de introducties achterwege en blijf bij de kern en essentie. Dat is de elevator pitch. Onze tips in 60 seconden:

In één zin je idee vertellen (ca. 17 sec)

Een concept is sterk als je het in één zin kunt vertellen. Het is belangrijk dat je weinig woorden gebruikt om je idee over te brengen. Gebruik je er te veel? Dan verliest het zijn kracht. Een bijkomend voordeel van kort en krachtig is dat het dan beter blijft hangen, want je hoeft een stuk minder te onthouden :)

Tell me why (ca. 20 sec)
Je pakt iemands (kostbare) tijd, dus nu moet je overtuigen: waarom is het idee zo goed en waarom juist voor die organisatie, dat merk of bedrijf? Beargumenteer je idee, maar verval niet in een pleidooi (of middelbareschooltijd; betoog), daarvoor heb je de tijd niet. Ben to-the-point, gestructureerd en duidelijk.

Go, go, go (ca. 20 sec) 

Gewoon doen. Niet oefenen dan? Jawel, maar blijf bij jezelf. Want als je een goed verhaal of concept hebt, dan zit je voet al tussen de (lift)deur, maar je enthousiasme brengt het echt over. Dus weet wat je wilt vertellen, ga het niet instuderen en opdreunen. Ben jezelf en verkoop je idee.

En de liftdeuren gaan open…
Zo snel gaat het. Gelukkig krijgen we vaak langer de tijd om te pitchen, maar het is en blijft een goede oefening om tot de essentie te komen.

Eens zien hoe wij jouw idee pitchen? Call us!

GEPLAATST OP 26.07.2020
DOOR ELLEN SCHOONE
Ik ben de hele dag door bezig met bedenken, proberen, dromen en creëren. Ik ben dan ook een echte conceptdenker. Ik maak merken eigen, bijt me vast in klussen en klanten (niet letterlijk) en beantwoord de vraag van de klant met een kloppende campagne, waar mijn hart dan weer sneller van gaat kloppen. Naast druk, enthousiast en een beetje gek, noemen we ze me ook wel eens bij mijn functietitel: creative concepter.