REBRANDING? RE-INVENT YOUR BRAND

Rebranding is in de marketing- en reclamewereld een bekend begrip, gekenmerkt door een ouderwets taboe. Want rebranden doe je toch alleen om van je slechte imago af te komen? Dat is gelukkig allang niet meer zo, tegenwoordig durven merken ook te veranderen, omdat de wereld om hen heen dat ook doet. En dan gaat het niet om een likje verf, maar om Re-Inventing.

Merken die moeten én durven te veranderen 
McDonalds nam, in 2007 én alleen in Europa, al afscheid van het vertrouwde rood en ging voor groen om een ‘eco-friendly image’ te promoten. Een tikje imago poetsen, maar ook meeveranderen met de wereld en de wensen en behoeften van de mens. Europeanen waren meer bezig met duurzaamheid en McDonalds veranderde intern het beleid met betrekking tot customer service en sustainable operations.

Staples, leverancier van kantoorartikelen, pakte het in 2019 anders aan: niet een nieuwe kleur of vorm, maar zoals ze zelf zeggen “A new logo for a new way of working”. De verandering zat dieper; de strategie is veranderd, zo richten ze zich niet alleen maar op kantoren, maar ook op het dynamische, flexibele thuiswerken. Ze hebben een andere, brede positie ingenomen op de markt door nieuwe producten aan te bieden. Dus kozen ze voor een moderner logo passend bij wie ze nu zijn en, nog belangrijker, waar ze naartoe willen. Zonder hun kern te verliezen; leverancier zijn in oplossingen voor het werkende leven.


Van paperclip naar een bureau. Een typisch kantoorartikel vs. een abstracte vorm van een werkplek.
Of dat nu op kantoor is, een flexplek, thuis of bij een café. En dat sluit perfect aan bij het Staples van nu!

Re-Invent your brand
Je merk naar een hoger niveau tillen hoeft niet per definitie te betekenen dat je alles op de schop moet gooien, het moet wel duidelijk zijn wat je nieuwe visie of uitstraling is. Ik kan je een opsomming geven van merken die met hun rebranding gigantisch de mist in gingen, maar ik focus liever op het positieve. De beste, geslaagde rebrands lieten de beste elementen van hun merk intact zoals: McDonalds, Staples en Dunkin’.  
McDonalds blijft fastfood serveren, maar wel zo duurzaam mogelijk. Staples is nog steeds een leverancier van kantoorartikelen, maar trekt dit verder naar online diensten. Dunkin’ blijft gewoon donuts serveren, maar geeft nu ook de ruimte aan andere producten zoals koffie, muffins én bagels (die ze overigens al jaren serveren). Dunkin’ kiest voor een verschuiving van een donut-shop naar een on-the-go brand, passend bij de always-on-the-go maatschappij.

GiDesign – Design = GI  (was het maar zo simpel)
Twee jaar geleden was de eer aan ons. De merknaam GiDesign was niet meer het jasje wat bij ons paste. Onze werkzaamheden reikten namelijk verder, veel verder. Dus er zat niets anders op, we moesten aanscherpen. Laten zien wie we dan wel zijn: GI Design + strategie + concept + content + design + DTP en uitrol….en dat alles in een nieuw logo vangen werd een beetje te. Maar in de kern is het wel wie we zijn. We gaan altijd een stapje verder, we gaan voor een hoger niveau en voor meerwaarde.  Of dat nu gaat om een concept, design, strategie of de uitrol; we zijn de vermenigvuldigende factor voor onze klanten in alles wat we doen. Uit die gedachte werd GI “the multiply effect” geboren. Een pay-off én werkwijze in één. Dat gekoppeld aan een nieuw logo en een nieuwe naam zorgde ervoor dat ons DNA nu ook aan de buitenkant klopte. We zijn klaar voor iedere uitdaging die onze kant op komt.

Als je merk nog nooit een Re-Invent moment heeft gehad, dan gaat dat vast nog komen, want met je tijd meegaan is nog nooit zo belangrijk geweest als nu. En om onze eindbaas Chantal (en Jack Welch) te quoten “Change before you have to”, want het taboe op rebranden laten we liever achter ons. 

Is het tijd voor een Re-Invent moment? Wij bijten ons vast in je merk en zoeken het tot op de bodem uit samen met jou (en je team).

GEPLAATST OP 20.01.2020
DOOR ELLEN SCHOONE
Ik ben de hele dag door bezig met bedenken, proberen, dromen en creëren. Ik ben dan ook een echte conceptdenker. Ik maak merken eigen, bijt me vast in klussen en klanten (niet letterlijk) en beantwoord de vraag van de klant met een kloppende campagne, waar mijn hart dan weer sneller van gaat kloppen. Naast druk, enthousiast en een beetje gek, noemen we ze me ook wel eens bij mijn functietitel: creative concepter.