Hey, ken ik jou
niet ergens van?

Eén van de meest gebruikte openingszinnen ooit. Alleen proberen wij je niet te versieren, maar willen we je écht leren kennen. En aangezien jij je nu op onze contactpagina bevindt betekent dat waarschijnlijk dat jij ons ook wilt leren kennen. Dus vul onderstaand formulier in en dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op!

Thank you for filling in the form. We will contact you as soon as possible.
info@gi.nl
Tel. +31 (0) 40 204 56 12

Strijp-T Gebouw TQ
Achtseweg Zuid 159R

5651 GW Eindhoven

Rebranding is in de marketing- en reclamewereld een bekend begrip, maar gaat vaak gepaard met terughoudende reacties. Gelukkig draaien rebrandings meestal om het meegaan met de tijd. Niet omdat je iets ouds wil verdoezelen, maar omdat je als merk wil veranderen, omdat de wereld om jouw merk heen dat ook doet. In deze blog lees je waarom dat niet slechts een likje verf is, maar alleen kan door kritische en eerlijke introspectie.

Merken die moeten én durven te veranderen

McDonald's nam, in 2007 én alleen in Europa, al afscheid van het vertrouwde rood en ging voor groen om een ‘eco-friendly image’ te promoten. Oké, oké hier zit een tikje imagopoetsen in, maar zeker ook meeveranderen met de wereld en de wensen en behoefte van consumenten. Europeanen waren namelijk steeds meer bezig met duurzaamheid en McDonald's veranderde intern het beleid met betrekking tot customer service en sustainable operations. 

Staples, leverancier van kantoorartikelen, pakte het in 2019 anders aan. Zij gingen, zoals ze zelf zeiden, “for a new way of working”. De verandering zat niet alleen in het logo, maar ging over de gehele strategie. Zo richtten ze zich niet alleen maar meer op kantoren, maar ook op het dynamische, flexibele thuiswerken. Ze namen een bredere positie in op de markt, door nieuwe producten aan te bieden. En ze kozen voor een moderner logo, dat meer passend is bij wie ze nu zijn en -nog belangrijker- bij waar ze naartoe willen. Zonder hun kern te verliezen: leverancier zijn in oplossingen voor het werkende leven.

Van nietje naar een bureau. Van een typisch kantoorartikel naar een abstracte vorm van een werkplek. 
Of dat nu op kantoor is, op een flexplek, thuis of in een café. En dat sluit perfect aan bij het Staples van nu!

Re-Invent your brand

Je merk naar een hoger niveau tillen hoeft niet per definitie te betekenen dat je alles op de schop moet gooien, sterker nog: juist bij jezelf blijven is cruciaal voor een rebranding. Dat lieten onze voorbeelden ook zien: McDonald's blijft fastfood serveren, maar wel zo duurzaam mogelijk. Staples is nog steeds een leverancier van kantoorartikelen, maar trekt dit verder naar online diensten. En zo zijn er nog talloze voorbeelden van merken die zichzelf succesvol ge-rebrand hebben. We zeggen niet voor niets dat een rebranding soms een reinvention is. Dat heruitvinden houdt vooral in dat je goed moet kijken naar wie je bent en waar je staat. Kloppen alle waardes nog die je jezelf hebt toebedeeld en passen die bij waar je bent en waar je naartoe wil? En: passen ze nog bij je doelgroep? Door jezelf eens in de zoveel tijd goed te bevragen, blijf je als merk actueel.

Als je merk nog nooit een re-invent moment heeft gehad, dan gaat dat vast nog komen, want met je tijd meegaan is nog nooit zo belangrijk geweest als nu. En om onze eindbaas Chantal (en Jack Welch) te quoten “Change before you have to!”

Kan jouw merk wel een inventieve rebranding gebruiken en zoek je iemand die je een spiegel voor kan houden en samen met jou (en je team) de diepte in kan duiken? Dan ben je bij GI aan het goede adres! Neem direct contact op met onze strategisch expert Chantal via Chantal@gi.nl.