De start van een slim idee
Hoeveel loyaliteitspasjes heb jij in je portemonnee? Denk maar eens aan dat pasje van je favoriete kledingwinkel, je tankpas, bonuskaart of de oldschool stempelkaart van de kapper. Stiekem zijn we als consument onderdeel van verschillende programma’s die ons flink voordeel op kunnen leveren. Maar al die kaarten bewaren levert ons minder voordeel op. Nu zijn er apps die je hierbij kunnen helpen, maar de slimme koppen bij Bank2Loyalty ontdekten dat het veel makkelijker kan - binnen de bestaande loyaliteitsprogramma’s maar ook ver daarbuiten!
Stepping up our tech game
Die slimme koppen bij Bank2Loyalty, waar we het zojuist over hadden, hadden de kunst van klantidentificatie al helemaal doorgrond op het moment dat GI met ze om tafel ging. Als tech-startup hadden ze een uniek systeem ontwikkeld waarbij klantidentificatie gekoppeld wordt aan je betaalmiddel. Sta je als consument in een winkel? Dan kun je jouw bankpas, wearable of smartphone scannen bij de Bank2Loyalty reader. Hierdoor worden alle activiteiten die gelinkt zijn aan het loyaliteitsprogramma (denk aan punten of koopzegels sparen en cadeautjes uitgeven) direct geactiveerd en verwerkt. Op deze manier heeft een consument nooit meer een klant pas nodig en kan het bedrijf, die gebruikt maakt van de Bank2Loyalty reader, hun actuele klantdata continu verrijken. Een win-win oplossing dus. Dit systeem is echter niet alleen interessant voor winkels. Ook het scannen van kaartjes op een groot evenement, het openen van de toegangspoort van een winkelcentrum of voor sampling en het geven van reviews op locatie is Bank2Loyalty dé oplossing.
Ben jij nieuwsgierig geworden naar deze dienst en wil je graag het uitgebreide verhaal horen? Check dan onderstaande animatie die GI ontwikkelde om duidelijk uit te leggen wat Bank2Loyalty doet. Want begrijpen is de eerste stap naar omarmen, en dat is essentieel bij de lancering van een geheel nieuw product.
Beginnen bij de basis
Bij Bank2Loyalty was, als tech-startup, veel kennis aanwezig over de techniek achter het product. Bovendien waren er onderzoeken om de noodzaak van het product te ondersteunen en was het klaar om op de markt gebracht te kunnen worden. Maar de markt op gaan met een complex product, dat bovendien de enige in zijn soort is, brengt nogal wat uitdagingen met zich mee. Daarom was het niet alleen belangrijk om ons volledig te verdiepen in Bank2Loyalty, maar moest er bij de startup ook een shift gemaakt worden van productgericht naar marktgericht denken. En dat kon alleen door bij het echte begin te beginnen! De eerste stap was dus niet het lanceren van het product maar het kijken naar de start-up zélf. In een remote Kick-start Sessie gingen we in gesprek met Bank2Loyalty. We bepaalden hoe zij het verschil konden maken, door te kijken naar de rol van het merk en de essentie van het ontwikkelde product.
De switch maken van productgericht naar marktgericht denken helpt je om vanuit de doelgroep te kijken naar wat zij nodig hebben, en niet naar wat jij wil vertellen.
Persona-ontwikkeling
Nu de basis duidelijk was, konden we ons richten op de doelgroep. Want naar wie gaan we precies communiceren, ofwel: tegen wie praten we? Om die vraag te beantwoorden ontwikkelden we zes verschillende personas waarbij we telkens keken naar wat Bank2Loyalty hen kon bieden. Door hun profiel en belangen in kaart te brengen, werd duidelijk welke content we moesten ontwikkelen om elk van deze persona's te kunnen bedienen.
Een concept gericht op mogelijkheden
Nu we een gericht idee hadden voor de communicatie, konden we verder bouwen aan de presentatie van het merk en het product Bank2Loyalty. Omdat het een tool is die sterk afhankelijk is van het delen van klantdata, lag er een mooie uitdaging in het opzetten van het concept. Want hoewel Bank2Loyalty volledig GDPR-proof is, roept het delen van gegevens toch direct vragen op. Daarom kozen we ervoor om in de communicatie vooral te focussen op de oplossingen en mogelijkheden van het product. Omdat de tool klanten kan herkennen, wordt het makkelijker om gericht acties te sturen en voor de klant is het prettig dat ze niet zelf bij hoeven te houden wanneer ze recht hebben op hun (opgebouwde) voordelen. De pay-off van Bank2Loyalty werd dan ook identifying opportunities.
Met een conceptuele pay-off geef je jezelf de ruimte om deze als rijk communicatiehaakje te gebruiken binnen al je activiteiten.
Een overtuigende website met alle elementen voor succes
Naast een passende visual identity voor alle uitingen van Bank2Loyalty bepaalden we samen met de UX-designer de benodigde elementen voor de website, die zowel het B2B als het B2C-verhaal moest vertellen. Zo zorgden we ervoor dat de website aansluit op de customer journey van alle vastgestelde persona’s en hen overtuigt van het gebruik van de tool.
Content om de markt te bestormen
De laatste stap in deze case was het creëren van waardevolle content. Hierin was het belangrijk om goed uit te leggen wat Bank2Loyalty doet en waarin het product onderscheidend is. Dat betekende dat we zowel de techniek als de meerwaarde naar voren moesten brengen, op de website en in overige middelen. We begonnen dan ook met een zoekwoordenonderzoek, waarna we SEO-proof teksten aanleverden voor de website, toegespitst op iedere afzonderlijke persona. Samen met de visuele elementen stoomden we Bank2Loyalty klaar voor hun succesvolle lancering. Inmiddels werken al verschillende partijen met het systeem en is Bank2Loyalty er klaar voor om Nederland (of nee, de wereld) te veroveren!