Kom meer te weten over:
Leren over leer
Scrollend door je social media feed kun je er bijna niet meer omheen: leer is een hot topic (of moeten we zeggen een ‘not topic’?). Waar dit vroeger één van de populairste materialen was voor autobekleding kiezen een aantal grote automerken nu juist voor ‘vegan’ leer. Het zou beter zijn voor het milieu en het dierenwelzijn. Maar is dat ook zo? Nee. Enerzijds is ‘vegan’ leer (vaak) gemaakt van plastic, dat niet kan worden afgebroken door de natuur. Anderzijds is de leerindustrie de laatste decennia enorm veranderd en verduurzaamd. Toch worstelen ze met een imagoprobleem door onvolledige informatie of ‘fake facts’ online. Dit was exact de reden dat een groep van Europese autoleerproducenten besloot dat het anders moest: gezamenlijk wilden zij het échte verhaal van leer vertellen. Aan GI de taak om deze groep een stem te geven over dit gevoelige onderwerp.
Het bundelen van krachten voor een duurzaam doel
Daar zaten we dan, in een ruimte met de 20 grootste automotive leerproducenten in Europa die allemaal hetzelfde doel hadden: CEO’s, designers en technici bij alle automerken informeren over de herkomst, het duurzame karakter en de toekomst van leer. Dit vroeg allereerst om het formuleren van een missie en visie voor de groep om ervoor te zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op stonden en ieders verhaal werd gehoord. Hieruit kwam duidelijk naar voren dat de groep de eerlijke feiten over leer naar buiten wilde brengen en het imago van leer in de automotive-sector daarmee weer wilde herstellen.
Om meer slagkracht te creëren ontwikkelde GI de overkoepelde naam die de groep vanaf dat moment voert: One 4 Leather. Daarnaast doken we in de doelgroep: de beslissers bij de grote autoproducenten. Verschillende landen, automerken en werkfuncties werden gevangen in onze doelgroep-bepaling. Het werd duidelijk wie we wilden bereiken, alleen hoe en met welke boodschap?
Een online knowledge hub waar het draait om feiten
Als je googelt naar informatie over leer vind je veel emotie, maar weinig feiten. Er is geen plek online waar objectieve informatie te vinden is, die op een goede manier gepresenteerd wordt. Dit was een kans voor One 4 Leather en we besloten alle feiten te verzamelen binnen één online hub, vol vakinhoudelijke content om de doelgroep te informeren en inspireren.
Door te weten wat je doelgroep drijft, kun je jouw communicatie daarop afstemmen. Denk daarbij dus altijd 'outside in' (wat heeft de doelgroep nodig), in plaats van 'inside out' (wat wil ik de doelgroep graag vertellen).
Dit online platform, a.k.a. uitgebreide knowledge hub met alle feiten over leer, werd de spil van de Europese campagne. Het UX-design van dit platform is door GI zo ontwikkeld dat de bezoeker elke keer weer nieuwe feiten ontdekt en daarmee steeds beter geïnformeerd wordt over leer. Hierbij was een zoekwoordenonderzoek uiteraard onmisbaar, om nog duidelijker voor ogen te krijgen waar de doelgroep naar op zoek was. Zo kunnen we niet alleen de website continu op SEO-gebied optimaliseren, maar richten we ook AdWords-campagnes in om via meerdere query’s snel en goed gevonden te kunnen worden op Google. Daarnaast lezen we het platform dagelijks uit, wat ons een goed beeld geeft van de effectiviteit en populariteit van de content. Alles zodat we continu kunnen bijsturen en optimaliseren. Want meten is weten!
De juiste content pushen op het juiste moment
Om online de juiste campagnes te kunnen draaien ligt de grootste uitdaging bij het creëren van vakinhoudelijke content, die aan de basis staat van een betrouwbare knowledge hub. Echter, alle informatie die we nodig hebben zit (vaak) verstopt bij experts in het vak en in stapels wetenschappelijke documentatie. Dat betekent dus veel interviews afnemen, en deskresearch en onderzoeksrapporten doorspitten. Daarnaast haalden we de content zelf op bij de leerlooierijen. Zo bezochten we één van de deelnemende leerlooierijen én een slachterij om met eigen ogen te kunnen zien hoe het proces verloopt. Alleen zo konden we de juiste (en eerlijke!) content ontwikkelen.
Vakinhoudelijke content kun je op veel manieren vormgeven: naast artikelen kun je bijvoorbeeld ook denken aan infographics of explanimations. Door deze te A-B testen ontdek je direct wat het beste werkt voor jouw doelgroep.
Deze content vertaalden we door in diepgaande, maar toegankelijke artikelen, infographics, hijacks, animaties en andere snackable content, die we zowel organisch als paid verspreidden op de social kanalen van One 4 Leather en via de nieuwsbrief. Dit hebben we vooraf vastgelegd in een online strategie-document, die de blueprint vormt van waaruit we elke dag weer te werk gaan: exact gericht op onze doelgroep met als einddoel het imago van leer positief te veranderen.
Écht geleerd over leer
Onze positieve 360 graden-campagneaanpak én uitgebreide online knowledge hub zorgden voor een nét zo positief resultaat (we zijn elke dag weer een stapje dichter bij een blijvende imagoverandering!)
De One 4 Leather website wordt +/- 8000 keer per maand bezocht met een sessieduur van gemiddeld 2,5 minuten!
Met een gemiddelde Click Through Rate van 0,74% presteert onze content bovengemiddeld goed.
Maand na maand stijgen de aanmeldingen voor de nieuwsbrief. Hierin zijn de meeste abonnees afkomstig van grote automerken - precies de doelgroep dus!