Hey, ken ik jou
niet ergens van?

Eén van de meest gebruikte openingszinnen ooit. Alleen proberen wij je niet te versieren, maar willen we je écht leren kennen. En aangezien jij je nu op onze contactpagina bevindt betekent dat waarschijnlijk dat jij ons ook wilt leren kennen. Dus vul onderstaand formulier in en dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op!

Thank you for filling in the form. We will contact you as soon as possible.
info@gi.nl
Tel. +31 (0) 40 204 56 12

Strijp-T Gebouw TQ
Achtseweg Zuid 159R

5651 GW Eindhoven

Van push naar pull met een consumentencampagne

als nieuwe impuls, naast een succesvolle B2B strategie, was een uitdaging die zonnig uitpakte.

Het zonnetje in huis

Zonnepanelen, iedereen wil of heeft ze. De aanbieders groeien met de dag, en de gemiddelde consument ziet door de bomen het bos niet meer. Want je wil je huis echt wel verduurzamen, maar welke zonnepanelen zijn dan het beste en waarom? En waar let je op? Vroeg je het ons een jaar geleden en we hadden daar geen antwoord op kunnen geven. Echter, sinds SolarEdge ons benaderde voor een consumentencampagne is dat wel anders. Zo kunnen we je inmiddels, als het gaat om het kiezen voor een slim zonne-energie systeem, alles vertellen over de kracht van omvormers, power optimizers en EV laders. Want met alleen zonnepanelen, daar ga je het niet (meer) mee winnen.

Merkstrategie & identiteit

Van B2B naar B2C

Als wereldwijde leverancier in zonne-energie systemen focust SolarEdge zich in de basis op de installateur die verantwoordelijk is voor de installatie bij en communicatie met de consument. Een echte B2B strategie dus. Maar ondanks dat de ‘fanbase’ aan installateurs blijft groeien, wilde SolarEdge ook bij de consument ‘top of mind’ zijn. Want zeg nou eerlijk: als jij een zonnepanelen merk moet noemen… hoeveel namen komen er dan voorbij? Wij durven te wedden dat het er niet meer dan 3 zijn, als je echt je best doet.

Je B2B activiteiten uitbreiden met B2C activiteiten kan je merk versterken, maar enkel als je weet wie je exacte doelgroep is én wat zij van jou willen horen.

Nederland als pilot land

Van een push naar een pull strategie dus, binnen de consumentenmarkt. De eerste stap is het laden van het merk onder de doelgroep. Zij moeten immers de naam SolarEdge (leren) kennen en hiermee een positieve associatie krijgen. Nederland werd het eerste pilot land voor een uitgebreide merkcampagne, waarop de andere landen in Europa zouden volgen. Aan GI de taak om deze consumentencampagne van A tot Z op te zetten, te monitoren, te optimaliseren en er een succes van te maken. En geloof ons, we hebben ze omver geblazen.

Voordat we aan de slag konden moesten we erachter komen wie de ‘juiste’ consument precies is. Je kunt immers heel Nederland targetten, maar idealiter vang je enkel de mensen die ontvankelijk zijn voor je boodschap. Dat geldt overigens voor alle campagnes. Bij SolarEdge wilden ze zich op 2 specifieke personas richten. Nu was echter de vraag of de aannames over deze specifieke doelgroep juist waren. En laat een online campagne nou dé perfecte manier zijn om daarachter te komen.

Concepting & design

Living on sunshine

Voordat we de campagne konden inrichten, ontwikkelden we bij GI eerst het overkoepelende haakje waar alle communicatie onder moest komen te hangen: Living on sunshine. Hierbij lag de focus op het leven van (en op) zonne-energie om je huishouden soepeler en voordeliger te laten verlopen. Van het draaien van je wasmachine tot het opladen van je auto en videogames spelen op de bank; op de kracht van de zon wordt alles leuker, slimmer én duurzamer.

Deze Living on sunshine-boodschap werd daarmee de basis voor alle middelen, waaronder YouTube ads, display banners en social media ads. Deze uitingen verwezen allemaal naar specifieke, dedicated landingspagina’s, passend binnen de juiste fase. Zo startten we met een brand awareness fase, waarin we overkoepelend communiceerden. Hierdoor verkregen we, mede door het optimaliseren middels A-B testen, een grote poule aan relevante consumenten die we daarna konden retargeten in de engagement fase. Alle learnings die we daaruit opdeden vormden de basis voor de digital behaviour map, waar we je later graag meer over vertellen.

Campagnes & content creatie

Het online gedrag van je persona's in kaart

Het doel van de awareness fase, gevolgd door de engagement fase, was om de doelgroep echt te begrijpen én kennis te laten maken met SolarEdge als merk. Naast de advertenties ontwikkelden we daarom ook inhoudelijke content, zoals blogs over verschillende relevante topics, zodat we konden meten welke onderwerpen het populairst waren onder de doelgroep. Alles om onze content zo effectief mogelijk te maken en te blijven optimaliseren.

Door deze onderzoekende vorm van campagne voeren kregen we de persona's steeds beter in kaart en konden we een digital behaviour map creëren, waarin we de karakteristieke eigenschappen van de doelgroep vastlegden, de meest populaire (content)topics op basis van de hoogste CTR konden vaststellen, en benoemen welk online social media platform het meest effectief is. Daarnaast bekeken we welke zoekwoorden het meest gebruikt werden op Google, op welke dagen de doelgroep het meest actief is en welk type advertenties ze het liefste ziet. Allemaal gebaseerd op data, die ons hielp om onze (en SolarEdge’s) aannames en onderbuikgevoel te kunnen bevestigen of ontkrachten. Want meten is immers weten.

Een ‘Digital behaviour map’ is dé perfecte tool om persona's tastbaar te maken en hiervoor effectief campagne te kunnen voeren.

To lead or not to lead

Bij een awareness en/of engagement campagne zijn leads niet leading. Het gaat erom dat je een merk bouwt en dus werkt aan je zichtbaarheid. Hierbij staan KPI's zoals reach en (unique) website visitors centraal. Deze worden vooraf afgestemd, zodat iedereen weet wat de doelstellingen zijn en waarop gemeten wordt. Uiteraard in vergelijking met de benchmark vanuit de markt. Bij SolarEdge was dit niet anders (maar even tussen ons: het grote succes leverde toch tientallen leads op – een zonnige bijvangst, noemen we dat).

Meetbare resultaten

Optimalisatie op basis van feiten

GI is een creatie-gedreven bureau, maar dan wel gebaseerd op data. Deze data geeft ons namelijk de handvatten om ons werk continu te optimaliseren, zodat deze steeds beter werkt voor de doelgroep. Dat deze manier van werken ook écht werkt voor SolarEdge, bewijzen de resultaten.

Ver boven benchmark

95% van de resultaten waren significant beter dan de benchmark, wat betekent dat de content relevant is en spot-on voor de doelgroep.

Voordelig impact maken

In de awareness fase kregen bijna 3,5 miljoen mensen onze ads te zien, voor een gemiddelde CPM van €1,53 (wat vér onder de benchmark van €2,50 ligt!).

Gezocht maar ook gevonden

Met een CTR van 13,20% presteerden onze search ads buitengewoon goed.