Het gezicht achter de blog
Marjolein Vugts
Managing director die strategie, creatie en cultuur samenbrengt. Brengt merken in beweging, houdt ze op koers en helpt ze duurzaam groeien.
Ga naar de contactpagina of mail naar marjolein@gi.nl
Als je ooit een marketeer hebt gesproken is er een vrij grote kans dat je de term ‘persona’ hebt horen vallen. In onze wereld zijn persona’s van onschatbare waarde. Maar, wat zijn het precies, hoe worden ze gebruikt? En hoe werken wij samen met AI om onze persona's nóg meer leven in te blazen? We vertellen het je binnen een minuutje in deze snack. Go!
Als je ooit een marketeer hebt gesproken is er een vrij grote kans dat je de term ‘persona’ hebt horen vallen. In onze wereld zijn persona’s van onschatbare waarde. Maar, wat zijn het precies, hoe worden ze gebruikt? En hoe werken wij samen met AI om onze persona's nóg meer leven in te blazen? We vertellen het je binnen een minuutje in deze snack. Go!
Persona’s, ook vaak buyer persona's genoemd, zijn denkbeeldige personen die de belangrijkste kenmerken en interesses van jouw potentiële klanten vertegenwoordigen. Ze worden gemaakt met behulp van informatie en onderzoek over de potentiële doelgroep die jouw product of dienst zouden kunnen gebruiken. Uiteindelijk ontstaat er een volledige karakterschets, waarin we zoveel mogelijk informatie verwerkt hebben.
Persona’s helpen ons om de doelgroep beter te begrijpen en, misschien nog wel belangrijker, effectief met ze te communiceren. We kunnen ons inleven in de behoeften en voorkeuren van jouw doelgroep, om zo gerichte en relevante boodschappen te creëren. Ook geven ze ons handvatten en inspiratie bij het ontwikkelen van content. Nuttige gasten dus, die persona’s!
Bij GI maken we steeds meer gebruik van AI. Wij geloven dat de combinatie van mens en techniek voor heel krachtige resultaten zorgt. Ook voor onze persona’s hebben we een handige AI tool: Character. Wanneer we alle gegevens die we hebben van een personage invullen, wekt Character het tot leven. We kunnen vragen stellen aan elk type persona (dat ook een eigen naam krijgt) en het denkt met ons mee. Op deze manier verfijnen we onze persona’s nog wat verder en helpen ze ons met het bepalen van relevante onderwerpen, haakjes, triggers en call to actions (CTA's).
Zo vroegen we laatst aan Anja van een bekend campingmerk of ze blij zou worden over kampeeroplossingen voor haar hond. Ze werd erg enthousiast! ;-)