De uitdaging
Energie inkopen en verkopen is geen lastige business. De energiemarkt is dan ook verzadigd én competitief. Klanten worden omvergeblazen met Kw/h-tarieven, terugleverkosten, welkomstbonussen en tig verschillende contracten die uiteindelijk allemaal naar dezelfde energie-opwekker leiden. Energiek, een Belgisch energiebedrijf, zag -mede daarom- kansen op de Nederlandse markt. Alleen wisten ze ook direct dat de Belgische manier van communiceren te braaf zou zijn. Enter team GI. Na een eerste kennismaking overspoelde Energiek ons met onderzoeken, rapporten en cijfers, die lieten zien dat zij het anders wilden doen. Aan ons de vraag: hoe vertalen we die complexe informatie naar een onderscheidend verhaal dat niet alleen begrijpelijk is, maar ook écht raakt?
Complexiteit opvangen met empathie
We destilleerden uit alle documenten de kernboodschap en structureerden die vervolgens door intern een message house te ontwikkelen. Zo hadden we een basis voor alle communicatie. Deze presenteerden we, samen met de rationale en ons idee voor de kleurrijke visualisatie, aan Energiek. De kern van onze aanpak? Niet versimpelen, maar wel vereenvoudigen. Uit de data van Energiek haalden we de pijnpunten: een concurrent die 83 verschillende contracten aanbiedt? Hoe moet een klant daar nu wijs uit worden? Een welkomstbonus die je alleen krijgt als je aan 20 voorwaarden voldoet? Dat is toch stom? Door die boodschappen als uitgangspunt te nemen en daarbij te laten zien hoe Energiek dat anders doet, speelden we in op de frustraties van hun beoogde klanten. In plaats van de klant te overladen met informatie, houden we het helder en laten we zien dat we begrijpen waar de pijn zit.
Het wake-up-call-mechanisme
Ons doel met de campagne: naamsbekendheid voor Energiek, en klanten hen laten meenemen in hun overweging. Dit deden we door het inzetten van het wake-up call-mechanisme: door de klant bewust te confronteren en te prikkelen… in dit geval met een échte wake-up call, inclusief knallend beeld en geluid, en regionale voice-overs. Een visueel krachtige trigger, met scherpe teksten die direct verrassen én inspelen op de emotie, voor een boodschap die blijft hangen. Bovendien zorgden we er, in samenwerking met een bevriende performance agency, voor dat de boodschap breed ingezet werd op diverse kanalen.
Wakker blijven
De campagne is, zoals gezegd, vers van de pers, dus de komende tijd gaan we monitoren, bijsturen en optimaliseren. Zo combineren we creativiteit met data voor het beste resultaat!