Openstaande vacatures? Help!
In een markt waar werknemers volop keuze hebben en het moeilijk is om aan goede mensen te komen, moet je als werkgever goed uit de frituur, eh… verf komen! Dus toen Lamb Weston een manier zocht om de vele openstaande vacatures in te vullen, zochten ze hulp bij GI. Wat je namelijk het liefst hebt, is dat mensen voor jou kiezen omdat ze écht bij jouw organisatie willen werken. Niet omdat daar nu eenmaal een functie open staat, maar omdat ze dezelfde waarden nastreven, geloven in jouw visie (of purpose) en graag bij je merk(en) willen horen. Daarvoor moet je echter een ijzersterke Employer Brand hebben. En daar hielpen we Lamb Weston de eerste stappen in te zetten.
Employer Branding start bij de basis
Met het hele HR-team gingen we aan de slag om de Employer Value Proposition te bepalen: wat heb je als bedrijf te bieden in ruil voor het talent van potentiële werknemers? Tijdens een sessie brachten we de kernwaarden van Lamb Weston en de beoogde doelgroepen in kaart. Want Employer Branding is niet een sausje dat je er zomaar even bij neemt! Het vereist een duidelijke strategie, die ook intern gedragen wordt.
Samenwerken voor een sterk werkgeversmerk
Daarom zetten we zowel de HR- als de MarCom-afdeling aan tafel voor input en beslisten zij samen over de inhoud van het Employer Brand-manifesto. Dat manifesto is de basis voor alle werkgevers-merkuitingen. Het laat zien waar Lamb Weston als werkgever voor staat, en van waaruit ze als Employer Brand communiceert. Dat is niet alleen maar een mooi verhaal, het moet ook kloppen, zowel voor huidige als nieuwe werknemers. Dat lukte door de inzichten van alle betrokken personen te bundelen. Krokant detail: het zorgde ook nog eens voor een sterke onderlinge samenwerking tussen beide afdelingen.
Binnen beginnen is buiten winnen
Tot slot vertaalden we dit alles naar een blueprint: een praktisch document waarmee we Lamb Weston alle tools in handen gaven om er zelf verder mee aan de slag te gaan. En, we hielpen natuurlijk ook met het opzetten van de eerste middelen. Met een heldere koers staan de neuzen dezelfde kant op, wordt de interne cultuur beter en is er minder verloop. Bovendien sta je sterker in de keuzes die je maakt, omdat ook samenwerkingspartners jouw waarden zien en herkennen. Vacatures ingevuld krijgen is dus maar een klein deel van een werkgeversmerk: meer aantrekkingskracht is de echte winst. En met iedereen aan boord… lukt dat des te beter!