The cool kids
Ben jij vaak voor de koelvitrine in de supermarkt te vinden wanneer je nadenkt of je vanavond een gezonde salade of een enthousiast belegde pizza zal eten? Of haal je op het tankstation graag een koel flesje cola als je van je werk naar huis rijdt? In beide gevallen is de vitrine waarin deze producten staan waarschijnlijk ontwikkeld door Smeva. Zij zijn namelijk al meer dan 100 jaar de koning in koeloplossingen voor diverse markten: van consumentenkoelingen bij tankstations en supermarkten, tot koelingen en vriescellen bij slagerijen, visspeciaalzaken en ziekenhuizen. Dus toen zij een pitch uitschreven wilden wij bij GI maar wat graag meedoen om ons plekje tussen the cool kids te bemachtigen.
IJskoud pitchen
Dus daar gingen we, op de heetste dag van het jaar, met een uitgebreide presentatie en een nog uitgebreidere koelbox vol ijsjes richting het hoofdkantoor van Smeva. In hun zoektocht naar een onderscheidende herpositionering hadden ze voor de pitch namelijk drie verschillende bureaus geselecteerd en GI was er daar één van. Samen met ons technische broertje Not on Paper presenteerden we onze aanpak voor de nieuwe merkstrategie, de eerste ideeën voor de website en ons plan om de juiste doelgroep hier naartoe te krijgen én optimaal te laten converteren. Je raadt het al, we hielden het hoofd koel en wonnen de pitch!
Direct de juiste in- en externe expertises aan tafel zetten zorgt ervoor dat je de vraagstelling én de bijbehorende oplossing vanuit meerdere perspectieven kunt bekijken.
Dedicated to freshness
De eerste stap in de samenwerking was een uitgebreide merksessie waarin we werkten met een brandcircle om de essentie van het merk te bepalen. Hierbij kwamen de persona's ook aan bod. Smeva bedient namelijk meerdere segmenten en daarmee meerdere doelgroepen. Door deze in kaart te brengen werd meteen duidelijk hoe we deze verschillende persona's moesten benaderen en inspireren. En ondanks dat Smeva een bekende naam is onder de doelgroep, en staat voor kwaliteit en vakmanschap, is het essentieel om te bepalen hoe je het verschil blijft maken.
En die merkessentie? Die hadden we snel helder: Smeva is Dedicated to freshness. Dit komt niet alleen terug in de koeloplossingen, waar de freshness van de producten centraal staat, maar ook in hun manier van communiceren: eerlijk, duidelijk en verfrissend. De nieuwe website kon hierbij natuurlijk niet achterblijven…
Slimme koppen verzamelen!
Omdat ons broertje Not on Paper al aan tafel zat bij de pitch, waren zij vanaf het eerste moment op de hoogte van de verwachtingen en wensen op het gebied van de website. Als technische partij zijn zij onze betrouwbare partner, die aan een half woord genoeg heeft. Zo creëerden we samen de user stories die de behoeftes van de verschillende personas in kaart brachten. Daarbij dachten we niet vanuit wat Smeva wilde vertellen, maar vanuit wat hun klanten zoeken. Gerichte productinformatie, toegespitst op de wensen en behoeften van de persona's, werd dan ook de belangrijkste laag van de website. Hier landen slagers, supermarkteigenaren en ziekenhuizen, en zien ze direct de producten die voor hun situatie interessant zijn. De tweede laag focust zich op de overkoepelende markten en pas in de derde laag, of in de schil van de website, vind je de homepage. Zeggen we daarmee dat de homepage het minst belangrijk is? Ja, dat klopt. Je homepage is namelijk enkel de ingang naar de plekken waar je je bezoeker écht wil hebben: de detailpagina’s.
Vanuit dit inzicht gingen we aan de slag met de wireframes en het opzetten van een uitgebreide UI-toolkit. Het belangrijkste doel van de website is contact opnemen. Een conversie gedreven site dus, waarbij een mobile-first aanpak essentieel is. Samen met Not on Paper legden we de stabiele basis, waarna onze designers aan de slag gingen met de visuele doorvertaling.
Mobile-first zet de mobiele gebruiker centraal en dwingt je om de gebruikservaring hierop te optimaliseren.
Een frisse uitstraling die converteert
Vanuit de UX fase gingen onze designers aan de slag om de website te laten aansluiten bij de merkessentie Dedicated to freshness. Hierbij kozen we voor de kleur zwart als basis. Had je vast niet verwacht hè, toen je dacht aan freshness. Echter springen, door het contrast met het zwart, de producten er goed uit en wordt de versheid extra benadrukt. Door dit te combineren met fris blauwgroen en highlights met wit, ontstond er een unieke stijl (en matchend gevoel) dat in niets lijkt op de concurrent. En dat past Smeva als een Inuït-jas, want bij Smeva zijn ze voor niets the cool kids – weet je nog?
Van cold naar hot leads
Doordat alle flows binnen de nieuwe website naar de producten leiden en daar direct een aanvraag kan worden gedaan, is de website super effectief. En nee, je hoeft ons niet op onze blauwe (ofja, roze) ogen te geloven. Onderstaande data bewijst het. En tussen ons: na oplevering van de nieuwe website kwamen er zelf zoveel meer sales binnen, dat het Smeva’s fabriek zelfs een beetje heet onder de voeten werd. Cool hè!
De gemiddelde tijd die een bezoeker op de site doorbrengt is met 48% gestegen t.o.v. de voorgaande site.
Door de inzet van slimme UX elementen worden er nu gemiddeld 39% meer pagina's bekeken dan bij de oude site.
De bounce rate is met 28% gedaald sinds de nieuwe website live is. Dit betekent dat de content beter aansluit op de wensen van de doelgroep.