Onderscheidend zijn, hoe doe je dat?
Wat doe je als je weet dat je écht anders bent dan anderen, maar geen idee hebt hoe je dat moet laten zien? Dan schakel je de strategen en creatives van GI in om mee te denken, een spiegel voor te houden en te bouwen aan een identiteit die jouw merk en expertises echt tot leven brengt. Op een manier die enkel en alleen bij jouw merk past.
Een sterk strategisch fundament
Wanneer je wil opvallen in de markt, moet je je onderscheiden. En dat doe je door eerst helemaal tot de kern te komen of, zoals we bij GI graag zeggen: de ‘vraag achter de vraag’ te stellen. Dat deden we met een business strategie-sessie. We onderzochten onder andere de markt en concurrentie, leerden wat de werkwijze van Sparke & Keane zo uniek maakt, en praatten met medewerkers. Wat zorgt er nu precies voor dat zij zo anders zijn dan de rest? We deden, kortgezegd, een onderzoek naar het strategische fundament. Want alleen als dat stevig staat, kun je bouwen aan je merk!
Met je merk naar de essentie
Vervolgens gingen we aan de slag met de merkstrategie. Vanuit de kernwaarden bepaalden we onder andere Sparke & Keane’s archetype(s) en de verschillende personas waarop ze zich richten. Zo geven ze onder andere lean- en Power BI-trainingen, helpen ze mensen groeien in hun carrière, zetten ze (Young) Professionals op interim-posities bij bedrijven en halen ze van diezelfde bedrijven dus ook opdrachten binnen! En hoewel de focus dus niet eenzijdig is, hebben al die zaken wel iets gemeen… In alles zijn Sparke & Keaners van de actie: niet te veel dralen, maar vooral doén. Daar kom je alleen maar mee weg als je goed luistert, observeert en doorvraagt. De materie? Interessant, maar niet het belangrijkst. Want bij Sparke & Keane hebben ze vooral oprecht oog voor de mens. Die aandacht en energie is de essentie en dat moet door de buitenwereld in één oogopslag duidelijk zijn!
Een visual & verbal identity die werkt als een magneet
Maar, hoe vertaal je dat nu naar je communicatie? Daarvoor ontwikkelden we een nieuwe visual identity, met lef, vol energie en natuurlijk met zowel oog voor de identiteit van Sparke & Keane als voor de personas die ze willen bereiken. We herbouwden, samen met Not on Paper, de website en herschreven de teksten in de juiste tone of voice, zodat alles laat zien dat Sparke & Keane haar doelgroep én de markt begrijpt. En dat bleek nog meer op te leveren dan ze zelf dachten… Waar de website eerst enkel diende als bron van informatie en inspiratie, is het nu een ware publiekstrekker geworden! Feedback van (young) professionals? De felle kleuren en klare taal zijn gedurfd en dat is, zeker in deze markt, verfrissend. Het is zelfs zó verfrissend, dat het regelmatig mensen over de streep trekt om een mailtje te sturen of een training te volgen. Door ervoor te zorgen dat alles van binnen en van buiten klopt, voelen zij namelijk aan dat Sparke & Keane niet zomaar iets roept. Ze zitten vol energie, gaan voor actie en geven hun mensen én hun werk de volle aandacht. En daar wil je simpelweg bij horen.