Hey, ken ik jou
niet ergens van?

Eén van de meest gebruikte openingszinnen ooit. Alleen proberen wij je niet te versieren, maar willen we je écht leren kennen. En aangezien jij je nu op onze contactpagina bevindt betekent dat waarschijnlijk dat jij ons ook wilt leren kennen. Dus vul onderstaand formulier in en dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op!

Thank you for filling in the form. We will contact you as soon as possible.
info@gi.nl
Tel. +31 (0) 40 204 56 12

Strijp-T Gebouw TQ
Achtseweg Zuid 159R

5651 GW Eindhoven

Employer branding
Voor merken waar
je als werknemer
bij wilt horen

Employer branding, een hot topic waar veel merken echt mee ‘aan de slag willen’. Maar waarom is goede employer branding zo belangrijk en hoe pak je dit aan?

Wij geloven niet in ingewikkelde plannen maar in een pragmatische employer branding strategie en blueprint waarmee je direct aan de slag kunt. Benieuwd hoe dat in zijn werk gaat? Lees dan verder!


First things first: wat is employer branding?

Voordat we je vertellen hoe wij een employer branding traject aanvliegen lijkt het ons slim om even stil te staan bij wat employer branding nu precies is. Zo hebben we allemaal hetzelfde startpunt, wel zo fijn. Simpel gezegd hebben we het bij employer branding over het proces van het managen en beïnvloeden van je reputatie als werkgever bij werkzoekenden, je werknemers, leveranciers en andere belangrijke stakeholders. Maar waarom is het dan ‘managen’ en ‘beïnvloeden’ en niet ‘bepalen’ of ‘dicteren’, vraag je je misschien af? Omdat het om je reputatie gaat, en dat is niet iets wat je daadwerkelijk ‘bezit’, het is iets wat bestaat in de hoofden van toekomstige en huidige werknemers. Het wordt gevormd door hun gedachtes en ervaringen. Employer branding is dus een continu proces, ook als je daar zelf niet actief iets voor doet.

De kracht van employer branding in een werknemersmarkt

We hoeven jou vast niet te vertellen dat het vinden van de juiste professionals om jouw vacature in te vullen een heuse uitdaging kan zijn. Er zijn namelijk niet genoeg geschikte kandidaten voor de grote hoeveelheid banen. Een echte werknemersmarkt dus, aangezien zij de touwtjes in handen hebben en daarmee de keuze kunnen maken uit meerdere werkgevers, wanneer ze op zoek zijn naar een nieuwe baan. En de verwachting is dat deze situatie voorlopig nog wel even zo zal blijven. Als werkgever moet je er dus écht uitspringen en een toegevoegde waarde bieden, en geloof ons, dan win je het niet met het aanbieden van extra vakantiedagen of een ‘onvergetelijke’ vrijmibo. Zo deed Glassdoor een onderzoek onder werkzoekenden om te ontdekken waar zij op letten bij het vinden van een nieuwe baan. Maar liefst 95% (!) van de ondervraagden benoemde de reputatie van het bedrijf als één van de meest bepalende onderdelen om wel of niet te solliciteren. En die reputatie, die is direct gelinkt aan je employer branding activiteiten. Deze moeten er namelijk voor zorgen dat je een onderscheidende positie inneemt in de markt waar mensen zich mee kunnen associëren en bij willen horen. En dat laatste, dat is de golden ticket voor een ijzersterke reputatie en de basis van een essentiële employer branding strategie.    

Employer branding vs. het vullen van vacatures

Een aanname die vaak gedaan wordt is dat employer branding gaat om het invullen van vacatures. Echter is dat maar een klein onderdeel. Je reputatie als werkgever is namelijk belangrijk voor meerdere doelgroepen, binnen verschillende fases van de employer branding journey. Van het moment dat je zowel professionals als studenten en potentiële partners & leveranciers wil aantrekken, tot het moment dat zij je organisatie weer verlaten en merkambassadeurs worden. Iedere stap vraagt om een authentieke benadering om jouw verhaal naar buiten te brengen.

Een manifesto als kapstok voor employer branding

Dat verhaal, waar we het net over hadden, daar moeten alle stappen van je employer branding strategie van doordrongen zijn. Want een goed en sterk verhaal is de kapstok waar je jouw employer branding activiteiten aan op kunt hangen en waarmee je je reputatie op een positieve manier kracht bij kunt zetten. Echter werkt dit alleen als het verhaal ook écht matcht met wie je als organisatie bent. Relevantie en geloofwaardigheid zijn daarbij key. Wil je graag een voorbeeld? Snappen we. Daarom schreven we deze blog over 2 mooie employer branding voorbeelden waarbij een authentiek verhaal zorgt voor een ijzersterke basis. Dit verhaal, ook wel manifesto genoemd, is uiteraard gebaseerd op de uitkomsten van de employer branding sessie die eraan vooraf gaat.

Employer branding kickstart sessie

Om te kunnen bepalen wat jouw onderscheidende factor is, als het aankomt op employer branding, is een kickstart sessie onmisbaar. Hierin bepalen we samen de korte- en langetermijndoelen van jouw employer branding activiteiten, en gaan we dieper in op de exacte doelgroepen. Waar bevinden zij zich en waar zijn ze naar op zoek? Uiteraard kijken we ook naar wat jouw organisatie te bieden heeft en hoe we aan elke fase in de employer branding journey waarde kunnen toevoegen. Hiervoor gebruiken we verschillende modellen die inzicht geven in hoe jouw merk zich écht onderscheidt.

Deze modellen dwingen ons op twee manieren naar jouw employer brand te kijken: van buiten naar binnen, en van binnen naar buiten. Vanuit hier ontwikkelen we de people proposition als hoofdingrediënt voor je manifesto én alle communicatiemiddelen, beschreven in een custom-made blueprint document voor jouw merk.

Align je Employer Branding communicatie met een custom-made blueprint

Nu je weet wat jouw employer brand onderscheidend maakt en wat het verhaal is dat je naar buiten moet gaan brengen, is het tijd om te bepalen welke content daarvoor essentieel is en op welke kanalen deze te vinden moet zijn. Dit zijn zowel interne als externe kanalen, afhankelijk van het doel van die specifieke content. Om hierbij overzicht te behouden creëren wij een custom-made blueprint. Hierin wordt op een pragmatische en efficiënte manier beschreven welke content op welk moment geserveerd moet worden aan een specifieke doelgroep, op een voor hen relevant kanaal. Ook zijn hierin guidelines te vinden om te bepalen welke topics of initiatieven wel (en niet) bijdragen bij het bouwen van een sterke employer branding. Kortom, het is je employer branding bible voor je dagelijkse communicatie activiteiten. Want Employer branding, dat is een ongoing proces van het managen en beïnvloeden van je reputatie, weet je nog?

Benieuwd hoe employer branding hét verschil kan maken voor jouw reputatie?

Dan willen we jou en je merk graag leren kennen. Zo simpel is het. Vanuit daar kijken we verder wat we voor je kunnen betekenen én hoe we het verschil gaan maken als het gaat om employer branding. En alle bovenstaande stappen? Die lopen we dan samen nog eens rustig door.