Hey, ken ik jou
niet ergens van?

Eén van de meest gebruikte openingszinnen ooit. Alleen proberen wij je niet te versieren, maar willen we je écht leren kennen. En aangezien jij je nu op onze contactpagina bevindt betekent dat waarschijnlijk dat jij ons ook wilt leren kennen. Dus vul onderstaand formulier in en dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op!

Bedankt voor het invullen. We nemen z.s.m. contact met je op.
info@gi.nl
Tel. +31 (0) 40 204 56 12

Strijp-T Gebouw TQ
Achtseweg Zuid 159R

5651 GW Eindhoven

Merkstrategie & identiteit de basis van een sterk merk

Met een effectieve merkstrategie en identiteit laat je zien wie je bent als merk, wat je drijft en hoe je eruitziet, maar ook wat je betekent voor jouw (potentiële) doelgroep(en) en hoe je je onderscheidt van de concurrent(en).

Hoe creëer je een merkstrategie die écht werkt voor jouw merk en voor de doelgroep die je wil bereiken? Lees snel meer.


Bouwen aan merken die blijven

Als je al hebt rondgekeken op onze site heb je waarschijnlijk ontdekt dat we bij GI graag bouwen aan merken die blijven. Merken die écht weten wie ze zijn en waar ze naartoe gaan. Echter, dit proces is vaak lastig als je er zelf middenin zit. Herkenbaar? That’s were GI comes in! Wij verdiepen ons graag (en snel!) in jouw branche, doelgroep en keten om deze te doorgronden en zo te ontdekken wat jouw merk onderscheidend maakt. Vanuit daar start het proces naar het creëren van een sterke merkstrategie.

Een merkstrategie met heldere kaders en een duidelijke propositie

Bij GI zijn we van het doorpakken (of, hoe moeders het zou zeggen: “niet lullen maar poetsen”). Het doel is om met een one page-strategy het pand te verlaten. Bij ons dus geen geitenwollen geschriften, maar praktische plannen waarmee alles op zijn plek valt. Uiteraard gaan er wel een paar stappen aan vooraf, voordat we daar zijn. Zo brengen we eerst de persona’s in kaart: op wie richten we ons, wat zijn hun behoeften en pijnpunten en hoe kunnen we hen bereiken? (We denken dus van buiten naar binnen, in plaats van andersom). Hierbij kijken we naar wat de doelgroep wil horen, niet naar wat we graag willen vertellen. Hoe vervult jouw merk de wens van de doelgroep? En wat is dé merkessentie en hoe is deze onderscheidend van de concurrentie? Om dit verder uit te kristalliseren brengen we het merk terug tot één zin, één propositie of één woord. Ook positioneren we het merk in de markt en bepalen we welke randvoorwaarden nodig zijn om die positie te versterken.

Ook positioneren we het merk in de markt en bepalen we welke randvoorwaarden nodig zijn om die positie te versterken. Dit geldt overigens ook als we het hebben over Employer Branding, een specifieke expertise om een merk te creëren waar werkzoekenden bij willen werken (of moeten we zeggen: bij willen horen?) en partners & leveranciers mee samen willen werken omdat het merk écht bij hun waarden past.

De klantreis in kaart

Nu we weten waar je merk voor staat en gaat is het van belang de customer journey uit te werken: welke stappen doorloopt jouw doelgroep in het proces van klant worden, samples aanvragen of wanneer ze onderdeel worden van je Marketing Automation flow. Dit geeft namelijk duidelijk inzicht in waar jij meerwaarde kunt bieden en een voorkeurspositie bij je doelgroep kunt claimen. Een merk is namelijk een totaalbeleving die op alle touch points in de klantreis moet kloppen, of dat nu online of offline is. Dat kan alleen als je content aansluit bij de behoeften van je doelgroep én bij jou als merk (en je bijbehorende propositie!). Daarom ontwikkelen we bij GI vanuit de strategie een duidelijke merkidentiteit waarbij het draait om sterke concepting en effectief design. Dit vormt de basis voor de ontwikkeling van high-end content vanuit de merkstrategie en het concept, zodat deze naadloos op elkaar aansluiten. Zo zorgen we er concreet voor dat de merkstrategie en de bijbehorende customer journey niet blijven zweven, maar slim worden toegepast.

Starting on the inside is winning on the outside

Het moment is daar: je merkstrategie staat en is visueel uitgewerkt. En dan? Ons advies: informeer je mensen intern, nog voordat je het naar buiten gaat communiceren. Zo gaat het leven, maak je je collega’s enthousiast en komt de boodschap vanuit de hele organisatie. Neem bijvoorbeeld de klantenservicemedewerker die met precies dezelfde drive de telefoon opneemt als de salesmanager, die de juiste tools krijgt om klanten mee te binden. Allen helpen ze mee om het verhaal van jouw merk naar buiten te brengen. Dus denk eens aan een interne campagne om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, voordat je het verhaal naar buiten brengt. Wij zeggen niet voor niks: "Binnen beginnen is buiten winnen."

Sta je te trappelen om met jouw merkstrategie en merkidentiteit aan de slag te gaan?

Daar helpen onze strategen en designers je graag bij. Neem dus snel contact met ons op zodat we ons kunnen vastbijten in jouw vraagstuk (en pas loslaten als we hebben gevonden wat het verschil maakt voor jouw merk. Want als je dat weet kun je pas echt aan een merk gaan bouwen).

Cases waarin het ontwikkelen van een merkstrategie & identiteit centraal staat:

Darling Ingredients - Aquafeed

Lambweston - Brand campaign