Hey, ken ik jou
niet ergens van?

Eén van de meest gebruikte openingszinnen ooit. Alleen proberen wij je niet te versieren, maar willen we je écht leren kennen. En aangezien jij je nu op onze contactpagina bevindt betekent dat waarschijnlijk dat jij ons ook wilt leren kennen. Dus vul onderstaand formulier in en dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op!

Bedankt voor het invullen. We nemen z.s.m. contact met je op.
info@gi.nl
Tel. +31 (0) 40 204 56 12

Strijp-T Gebouw TQ
Achtseweg Zuid 159R

5651 GW Eindhoven

Er kan echt niks tippen aan het gevoel van een nieuw niveau bereiken in mijn sport. Dat moment als je die laatste greep vast pakt of buiten, op de rotswand, je touw in de laatste zekering clipt en lekker achterover kunt gaan hangen… De wind en zon in je gezicht, overwinning… Maar ik dwaal af, want dit gaat niet over mijn passie voor klimmen, maar over content en het uitzetten van een contentstrategie. Er zijn aardig wat overeenkomsten, want met beide is het doorzetten, je blik op de horizon houden en continu bijsturen.

Een contentstrategie is dus net als sporten. Het is eindeloos werken naar dat doel, die marathon, wedstrijd of klim. En uiteindelijk is het vooral doen, doen en blijven doen. Het is wel een kwestie van ‘the bigger picture’, want in het moment voelt het soms alsof je bijna niet vooruitkomt. Dit is precies zo met een contentstrategie, want als je inderdaad in het moment zit en naar de cijfers van je Facebook-likes of Instagram-volgers gaat staren, lijkt het soms net op duursporten.

De man met de hamer

Even de harde waarheid, misschien ben jij zo iemand die denkt: “content marketing, dat is eigenlijk een soort bezigheidstherapie.” Ja, ik trek de pleister er gewoon met één ruk af, want als je heel erg inzoomt lijkt het ook een beetje leuk doen online. Blogje hier, postje daar, foto met hippe filter… Als we dat naast dat sporten leggen, is dat hetzelfde: waarom ga je in hemelsnaam een stuk rennen? Dat levert je toch niks op? Maar net als sporters met een doel voor ogen, hebben content marketeers en content creators hun eyes on the price.

Ken je het begrip ‘de man met de hamer’? Aquarius maakte ooit een reclamespotje met het hardloopbegrip van plotselinge tegenslag, een mentale en fysieke inzinking tijdens een tocht, wedstrijd of klim, waardoor je het zicht op de eindstreep kwijt bent. Maar gelukkig kan je dit voorkomen (of Aquarius daar je ding voor is, dat moet je zelf weten), ook met je content. Want net als met die training, is een juiste aanpak key voor jouw succes (en dat van je organisatie). Met de volgende tips blijft jouw trainingsdoel op de radar en je traject op koers, zodat het nooit een bezigheidstherapie wordt:

Niemand klimt alleen

Vul hier maar een werkwoord in dat past bij jouw beleving, maar het punt is dat je er alleen niet komt. Omring je met mensen die jouw doel delen en helpen om dat te behalen. Betrek dus de organisatie bij je contentstrategie, zodat je input krijgt en personeel kan inzetten als superpromoters! Als je binnen begint, weet je zeker dat je buiten wint (en die mag je hebben voor een tegeltje om in de kantine te hangen). 
Tip: Stel een redactieteam samen, deel regelmatig interne updates en zorg dat je collega’s makkelijk tips kunnen delen (bijvoorbeeld via een intern communicatiekanaal als Slack)

Blijf luisteren

Wat je ook doet, input van anderen helpt je altijd vooruit. Als gewoon doorstomen genoeg was om je doelen te bereiken, dan kon iedereen het! Door echt te luisteren naar medesporters of je publiek en markt, kan je nieuwe kansen identificeren, inspelen op behoeftes en weten wat er speelt. Meten is weten, kennis is macht, je weet wel. 
Tip: Monitor niet alleen je eigen kanalen, maar ook je industrie of werkveld. Er zijn diverse tools die dit heel makkelijk maken (wij gebruiken bijvoorbeeld Coosto om het internet af te speuren en socials in de gaten te houden). 

Stuur bij in je traject 

Luisteren alleen is natuurlijk niet genoeg. Weten dat je een blessure hebt en toch doorrennen, dat doe je ook niet. Gebruik dus de kennis die je opdoet, benut je inzichten en pak die nieuwe kansen. Doorpakken dus! 
Tip: Zet de learnings van je online monitoring om in actiepunten. Activeer je team en maak van pijnpunten je winnings met passende content!

Een kwestie van geven en nemen

Soms lijkt het in de klimhal een soort discussieforum. Mensen die druk gebarend inzichten delen over hoe je route X nu het beste kunt benaderen of hoe dat ene paar klimschoenen net een voordeeltje biedt… Content is een kwestie van geven en nemen, ook in interactie met je doelgroep, dus zoek je engagement op en word wijzer. 
Tip: Stel vragen en zorg voor een webcare-held (of team), die de vragen van je publiek beantwoordt (wel tijdig). Engagement stelt je in staat klanten service te bieden en te leren over de customer journey. 

De juiste instelling

Het lijkt logisch, maar het sluipt erin om lekker te zwelgen in het negatieve. Ik roep na tegenslagen of blessures regelmatig dat ik ermee kap (het klimmen dan). Dat is ook een risico met een contentstrategie, als interne issues, negatieve comments of wat dan ook ervoor zorgen dat het tegenzit. Zorg dat je positief blijft, bijt je vast in die successen en zet door, want ook al zie je het even niet, vooruitgang zit er nog steeds in. 
Tip: Bepaal een tone of voice en vermijd negatief taalgebruik. Spreek af hoe je reageert en communiceert online. Een selectie goede en slechte voorbeelden helpt hierbij, bijvoorbeeld op een complimentenwand (heel verslavend, vinden wij). 

Rapporteer je vooruitgang

Zeker op de momenten dat het niet lekker loopt, is het goed om je ontwikkeling er even bij te pakken. Daar zijn de statistieken zo lekker handig voor. Misschien heb je wel zo’n hardloop-app, waarmee je kunt zien wat je prestaties een half jaar geleden waren en nu. De resultaten van jouw contentstrategie zijn daar ook vitaal in, maar ook om intern te laten zien wat jullie samen bereiken. Goed voor de moraal, maar ook voor de betrokkenheid! 
Tip: Verwerk je data in overzichtelijke grafieken en deel deze intern. Online tools, zoals Coosto, maken dat nog makkelijker voor je en met slim gebruik van Google Analytics kom je nog meer te weten.

wees jezelf

Een klimbuddy van me traint elke dag. Elke dag! Zelfs als hij niet traint, kijkt hij video’s om mentaal te preppen. Ik lees ook graag een boek of luister wat muziek, dus die aanpak past voor mij niet. Maar hoe blijf je positief én jezelf met je contentstrategie? Dat is helemaal niet zo moeilijk, wees jezelf, maar wel de beste versie van jezelf. En dat doe je door op al die bovenstaande punten te focussen, maar wel op jouw manier. 
Tip: Bepaal je online identiteit vooraf en leg deze vast, zodat je altijd een toetssteen hebt voor wat je doet. Mocht je daar hulp bij nodig hebben, wij zijn er voor je. 

Ogen op die Noordster

Om maar af te sluiten met een laatste puntje, houd je ogen op die Noordster die jij voor jezelf of je organisatie gesteld hebt. En die mag best onbereikbaar zijn of ontzettend ver weg liggen, want ook al zou je ‘m bereiken, de volgende ligt weer aan de horizon. Wat ik eigenlijk wil zeggen is, blijf streven, blijf hongerig en blijf ontwikkelen. Want uiteindelijk is je contentstrategie nooit ‘klaar’. Net als je sportprojecten altijd weer een volgend doel vinden. 

Met een aantal klimmen onder onze gordel, weten we wat voor traject je in gaat en welke uitdagingen jij gaat vinden. Mocht je dus hulp nodig hebben om jouw content-trainingstraject uit te stippelen, dan helpen we je graag als ervaringsdeskundige toptrainers (en supporters).