In een tijd van steeds meer beeld en steeds minder tekst is het essentieel om de aandacht van je lezer te trekken én vast te houden. Een van de middelen om dat te doen is door het gebruik van ritme. Ritmisch lezen maakt immers dat de boodschap beter blijft hangen… en dat wil je!
Een ritmische tekst klinkt je als muziek in de oren
Door het juiste gebruik van stijlfiguren en komma’s, punten en witregels, wordt een tekst niet alleen informatief, maar ook muzikaal en levendig. Je kunt dan denken aan een opsomming die ‘lekker’ loopt, maar ook aan het versnellen of vertragen van een alinea door de tekst op de juiste manier op te breken. Buiten dat dit prettig leest en fijn klinkt, heeft het nog een belangrijk voordeel: je brein wordt meer betrokken, waardoor de inhoud beter blijft plakken. Denk maar aan het alfabetlied, dat kun je nog steeds helemaal opdreunen, toch?
Bekend ritme, bekend stijlfiguur
Hoe korter je tekst, hoe belangrijker het ritme. Neem ‘Heerlijk, Helder, Heineken’ bijvoorbeeld, een allittererende tricolon. Een wattes? Nou, een slogan die allittererend is door de 3 H’s achter elkaar. De drie woorden, gescheiden door een komma, vormen een tricolon. En dat werkt zo goed, dat we er zelfs nog eentje kennen uit de Romeinse tijd. Toen riep Ceasar namelijk ‘Veni, vidi, vici’, dat gebruikmaakt van exact diezelfde stijlfiguren.
Er zijn uiteraard nog enkele stijlfiguren die helpen het ritme te bepalen, maar daarover later meer. Het belangrijkst voor nu? Ritme is belangrijk, zowel voor copywriters als voor vormgevers. Ook in het ontwerp kun je immers spelen met ritme, door te kiezen waar zinnen afgebroken worden en hoe ver je teksten uit elkaar zet. Zo levert een beetje componeren je een super snackable stukje op! (see what we did there? ;))