Hey, ken ik jou
niet ergens van?

Eén van de meest gebruikte openingszinnen ooit. Alleen proberen wij je niet te versieren, maar willen we je écht leren kennen. En aangezien jij je nu op onze contactpagina bevindt betekent dat waarschijnlijk dat jij ons ook wilt leren kennen. Dus vul onderstaand formulier in en dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op!

Bedankt voor het invullen. We nemen z.s.m. contact met je op.
info@gi.nl
Tel. +31 (0) 40 204 56 12

Strijp-T Gebouw TQ
Achtseweg Zuid 159R

5651 GW Eindhoven

Toe aan een WOW-moment? 4 tips om van jouw idee net zo'n succes als Swapfiets te maken

Nederland is een fietsenland. Er zijn naar schatting 22,8 miljoen fietsen in ons kleine kikkerlandje, in totaal fietsen we samen zo’n 5 miljard kilometer per jaar over 37.000 kilometer fietspad. Fietsen zit in ons DNA, we groeien ermee op. En tijdens onze studententijd verandert ons stalen ros in een gammel barrel. We hebben geen geld voor een nieuwe fiets (of besteden het liever aan bier) en we willen niet rondfietsen met de angst dat hij overal gestolen kan worden. Dirk de Bruijn, mede-oprichter van Swapfiets, berekende dat je ook voor 15 euro per maand op een goede, werkende fiets naar je bestemming kunt (inclusief eventuele reparatiekosten). Een paar jaar verder en de blauwe fietsbanden zijn niet meer uit ons straatbeeld weg te denken. In deze blog vertel ik je hoe je van jouw idee nét zo’n succes als dat van Dirk en zijn medeoprichters maakt!*

1. Pak je eerste WOW-moment: de ontdekking van een goed idee

Toen Dirk de Bruijn een student op een typische, gammele stapfiets voorbij zag fietsen en dacht ‘dit moet toch beter kunnen’, had hij zijn eerste WOW-moment. Het was de allereerste keer dat zijn idee door zijn hoofd spookte. Nog niets concreet en nog geen voor- of tegenargumenten. Gewoon een spontaan, impulsief idee. Een WOW-moment. Het is de geboorte van iets moois én het geeft je voldoening, alleen al door eraan te denken. Helaas verliezen heel veel mensen na dat magische eerste WOW-moment de magie van hun idee. Er komen beren op de weg en de tegenargumenten om het idee niet uit te voeren vallen met bakken uit de lucht… Kortom: nog voor je idee tot uitvoering is gebracht – of nog voor het maar iets van daglicht gezien heeft – is het al om zeep geholpen. Maar koester juist dat moment, dat is mijn (of Theo’s) eerste tip. Het is de allereerste stap naar succes. Hoe zou het zijn als je juist dat magische WOW-moment weet vast te houden? Ik hoor je denken: hoe dan?

2. Ga voor het tweede WOW-moment: visualiseer het einddoel

Simpel: creëer er meteen een tweede WOW-moment achteraan. Dat tweede WOW-moment heeft alles te maken met het einde, de realisatie van je idee. Je mag jezelf bij wijze van spreken al op de première of – nog beter – op de prijsuitreiking voor beste en snelste nieuwkomer zien staan. Fantaseer lekker: zie je die lovende recensies, die blije klanten of enthousiaste kopers al? Goed zo! Word je juist blij van de afgunst op de gezichten van je concurrentie? Ook prima. Pak dat tweede WOW-moment. Dirk de Bruijn zag zijn droom niet alleen uitkomen, maar ook in één jaar zijn klanten van 150 naar 50.000 toenemen. We swappen massaal onze fiets in voor een swapfiets…  

Belangrijke extra tip hierbij: houd die visualisatie niet alleen voor jezelf. Mensen onthouden voornamelijk door verhalen. Verhalen blijven plakken. Je geheugen is één grote vergaarbak van verhalen. Ga maar bij jezelf na: je weet vast niet meer wat je 25 juni 2011 hebt gedaan, tenzij het voor jou een impact heeft gehad, omdat het bijvoorbeeld je trouwdag is. 11 september 2001 herinneren we ons echter allemaal. Daar zit een verhaal achter. Zorg dat je inspeelt op de mogelijkheid tot fantaseren bij je publiek, door verhalen in hun hoofd te activeren. Ken je het fenomeen ‘je mag niet aan een roze olifant denken’? Voilà, direct een verhaal geactiveerd. Onthoud: elk goed idee heeft een onvergetelijk verhaal nodig! Niet dat het roze olifant-verhaal een goede is, wel onvergetelijk ;-)

4. Houd de aandacht van je publiek vast: verstoring

Niemand wordt blij van een ‘en toen en toen en toen’-verhaal. In een film, boek of welk verhaal dan ook: mensen haken af als ze weten hoe het afloopt. Zorg voor verstoring. Voeg een element toe dat je publiek niet verwacht. Een ongelofelijke deal, een blauwe fietsband? Breng ze van hun stuk. Daarmee houd je de spanning vast. Zet die hersenen aan het denken, anders worden ze lui. Je vraag jezelf nu vast af waarom ik tip 3 oversla. Wellicht denk je dat ik het vergeten ben of had je het niet eens opgemerkt en ga je nu pas nadenken waarom het is. Verstoring mensen, verstoring ;-) Anders haal je mijn laatste tip niet eens… #ikvolgdetipszelfookop

THERE ARE THREE RESPONSES TO AN IDEA: YES, NO AND WOW. WOW IS THE ONE TO AIM FOR – MILTON GLASER

3. Zorg voor oxytocine in de hersenen

Bij deze dan alsnog tip 3. Yes! In elk verhaal, achter elk idee zit een ‘why’. Wie kent hem niet, de grondlegger van de why: Simon Sinek. Zijn gedachtegang is “mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet”. Als je met de why van jouw idee bezig bent, ben je bezig met de uiteindelijke impact ervan. De reden waarom mensen klappen bij de prijsuitreiking van tip 2. 
Het is de onomkeerbare verandering die je met je idee bewerkstelligt. In het geval van Swapfiets: met een fietsabonnement hoef je nooit meer naar de fietsenmaker, maar je kunt ook eenvoudig je fiets weer inleveren als je hem niet meer gaat gebruiken. Zeker handig voor studenten die in een andere stad gaan studeren of voor een gap year naar het buitenland vertrekken. Je betaalt voor wat je nodig hebt; van bezit naar betalen om te gebruiken. 
WOW! Dit is toch eigenlijk een derde WOW-moment? Bij je doelgroep dan. Daar moeten ze toch wel voor klappen. De why zorgt voor een onomkeerbaar moment. De wereld is niet meer hetzelfde als voordat jouw idee de wereld in kwam…

Geen tip, wel een climax

Je leest deze blog op de blogpagina van GI. Ook wij hadden voor de totstandkoming van deze pagina ons eerste WOW-moment. Wat dan? We willen mensen verrassen en inspireren met toffe topics. Direct daarachteraan kwam het tweede WOW-moment: we zagen rijen mensen die continu op de ‘refresh button’ van onze blogpagina drukten, omdat ze niet konden wachten tot er weer een goed stuk content online stond. Oké, dat is misschien wat overdreven, maar het heeft er wel voor gezorgd dat de blogpagina staat!

En dat tweede WOW-moment is er nog steeds. We starten nu met het produceren van heel veel content, in de hoop dat je je in de toekomst op onze blog wilt abonneren. Refreshen is dan niet nodig, we zorgen ervoor dat je een melding krijgt wanneer er een nieuwe blog online komt ;-) Dit is voor nu nog toekomstmuziek, dus niet ineens gaan zoeken naar die abonneerbutton. Ach, er is niets mis met een beetje dromen. Elk goed verhaal begint er ten slotte mee…

Heb je het tot hier volgehouden? Dan hebben mijn tips gewerkt! Wil je onze hulp om dit voor jouw merk in te zetten? De deur staat altijd open voor een vrijblijvend gesprek onder het genot van een kop koffie, thee of wat je dan ook wilt drinken.

*Deze blog is geïnspireerd op het boek ‘The Wow Starts Now’ van Theo Hendriks.