Hey, ken ik jou
niet ergens van?

Eén van de meest gebruikte openingszinnen ooit. Alleen proberen wij je niet te versieren, maar willen we je écht leren kennen. En aangezien jij je nu op onze contactpagina bevindt betekent dat waarschijnlijk dat jij ons ook wilt leren kennen. Dus vul onderstaand formulier in en dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op!

Bedankt voor het invullen. We nemen z.s.m. contact met je op.
info@gi.nl
Tel. +31 (0) 40 204 56 12

Strijp-T Gebouw TQ
Achtseweg Zuid 159R

5651 GW Eindhoven

Wanneer je wil groeien en beter wil worden in wat je doet, moet je open staan om te leren. Dit kan op veel verschillende manieren. Zo is het maken van ‘vlieguren’ essentieel om een talent of nieuwe skill onder de knie te krijgen. Een andere slimme optie is om ‘af te kijken’ bij mensen die excelleren in wat ze doen. Hoe pakken zij het aan, wat kan ik daarvan leren en meenemen in mijn eigen proces? Dus ja, ‘afkijken’ is helemaal oké, als je het doel hebt om ervan te leren en het je daarna helemaal eigen te maken. Want ‘na-apen’, daar krijgen we dan wel weer helemaal de kriebels van. Om de kracht van het ‘afkijken’ te vieren schrijven wij bij GI daarom vaak inspiratieblogs over merken of initiatieven die ons uitdagen nóg beter te worden. Deze keer zochten we naar de pareltjes in employer branding. We vonden er twee die we je niet willen onthouden. Benieuwd? Scroll dan snel naar beneden.

Employer branding als podium voor werknemers

Om maar meteen met de deur in huis te vallen kozen we ervoor om de employer branding activiteiten van General Electric als eerste uit te lichten. Dit internationale technologiebedrijf is gespecialiseerd in elektriciteitsopwekking, vliegtuigmotoren en medische apparatuur, en is voorloper in hun industrie. Bij GI worden we altijd erg enthousiast over de manier waarop General Electric zichzelf positioneert en waarop ze naar buiten toe communiceren. Daarnaast zijn zij ook wat betreft employer branding een merk waar we graag bij ‘afkijken’. Waarom? Omdat zij in hun employer branding communicatie werknemers écht centraal zetten. In plaats van zelf te vertellen waarom ze zo’n interessant bedrijf zijn om bij te werken, doen de werknemers dat vanuit hun eigen perspectief. Dit zorgt voor een authentiek en persoonlijk inkijkje in het dagelijkse werkleven bij dit internationale bedrijf.

Dayna Johnson, engineer bij General Electric, vertelt in deze video precies wat het bedrijf zo onderscheidend maakt en waarom ze er zo graag werkt. Slimme employer branding dus, waarin de werknemers een podium krijgen. Uiteraard stopt het daar niet. Wanneer je naar General Electric’s YouTube pagina gaat, waar bovenstaande video ook te vinden is, vind je ontelbaar veel video’s waarin werknemers vertellen over het werken bij General Electric, Leadership Programs en verschillende Q&A’s. Als toekomstige werknemer is dit natuurlijk een ultiem waardevolle bron om je een beeld te vormen van het merk en de organisatie. En de reputatie van het merk? Die schiet per video verder omhoog.

Wanneer we kijken naar de corporate site van het merk, dan blijft deze uiteraard niet achter. Ook hier zijn specifieke pagina’s gewijd aan het werken bij General Electric. En ook hier komen de werknemers aan het woord, kun je verschillende GE communities vinden, en wordt er gepraat over topics die belangrijk zijn voor het bedrijf én de mensen, zoals inclusiviteit en diversiteit.

De werknemer georiënteerde employer branding strategie wordt dus overal in doorgevoerd. Het is een ijzersterke tactiek die het grote, internationale bedrijf authentiek en benaderbaar maakt. Ook als het aankomt op de statische zaken, zoals vacatures, houden ze hun employer branding strategie in tact. Door werknemers artikelen te laten schrijven over wat hun functie inhoudt, en bij de vacatures zelf te verwijzen naar video’s van werknemers, wordt de totale employer branding beleving rond en rijk.

Wanneer employer branding bijdraagt aan een betere wereld

Je verhaal naar buiten brengen, waarin je vertelt waar je voor staat en welke meerwaarde je biedt als merk, is belangrijk. Hierbij is de manier waarop je het vertelt misschien nóg wel belangrijker. Deze tone of voice moet namelijk aansluiten bij jouw merk en manier van werken. Zo zagen we dat General Electric stabiel en met een serieuze toon communiceert, en altijd vanuit de werknemer(s). Een merk dat het minstens net zo goed doet, maar voor een andere manier van communiceren kiest, is SodaStream. Met hun product maak je van kraanwater in een handomdraai bruisend water. Zo worden plastic wegwerpflessen overbodig en dragen zij actief bij aan verduurzaming en een betere wereld. Best een serieus verhaal dus, maar het bedrijf gelooft in de kracht van humor en activisme om hun boodschap over te brengen. Dit resulteerde in een verfrissende video, passend bij hun cultuur en onderscheidend vermogen, waarin ze uitleggen wie ze zijn en waar ze voor staan. Niet vanuit de werknemers, maar vanuit het merk zelf.

Na het kijken van deze video krijg je direct een gevoel bij het bedrijf, de mensen en wat hen drijft.  Dit betekent ook dat je waarschijnlijk direct kunt aanvoelen of je erbij zou passen, als nieuwe medewerker of partner. En dat laatste, dat is één van de doelen van goede employer branding; op basis van je communicatie de juiste mensen weten te trekken, die je merk versterken.

Uiteraard heeft SodaStream in de basis een serieuze boodschap te vertellen in hun strijd tegen plastic vervuiling. Hierbij kan humor een rol spelen, zoals we in bovenstaande video zagen, maar is een duidelijke visie minstens zo belangrijk. In lijn met hun activistische manier van werken, vonden ze ook voor die boodschap een manier van storytelling die hen past. Hierbij laten ze in deze video zien welke activiteiten ze (gezamenlijk als bedrijf) ondernemen en stellen ze daarbij hun sustainability report centraal.

Om het verhaal over hun bedrijf en activiteiten kracht bij te zetten sturen ze in hun (toekomstige) werknemer communicatie aan op join the revolution. Hierbij benadrukken ze dat, om hun doelen te behalen, ze jou als werknemer alle kansen bieden om een positieve impact te maken op de wereld en zo als streamer bij te dragen aan de missie van SodaStream. Employer branding op z’n best dus.

Employer branding als gamechanger

Bovenstaande voorbeelden laten zien dat employer branding op veel verschillende manieren in te zetten is, maar altijd met hetzelfde doel: je verhaal naar buiten brengen waar (toekomstige) werknemers, partners, leveranciers en andere stakeholders zich mee kunnen associëren en het gevoel krijgen bij of met jouw merk te willen werken (of hoe wij het liever zeggen: bij jouw merk willen horen). Hierdoor ontstaat er middels employer branding een sterke community waar je op kunt bouwen en die elke dag weer op een positieve manier bijdraagt aan je reputatie. En ja, daar worden wij nou super enthousiast van!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het bepalen van het onderscheidend vermogen van jouw merk? Wij zijn er klaar voor. Ontdekken hoe jouw merk écht meerwaarde kan bieden? Wij kunnen niet wachten. Jouw verhaal verwoorden en uitrollen in een pragmatische blueprint voor alle content en communicatie activiteiten? We got you. Kortom, employer branding heeft geen geheimen voor ons en we helpen je graag om er alles uit te halen! Meer weten over hoe we dit aanpakken? Lees dan hier hoe we onze employer branding trajecten aanvliegen of neem direct contact met ons op! Wij zijn er klaar voor.