Hey, ken ik jou
niet ergens van?

Eén van de meest gebruikte openingszinnen ooit. Alleen proberen wij je niet te versieren, maar willen we je écht leren kennen. En aangezien jij je nu op onze contactpagina bevindt betekent dat waarschijnlijk dat jij ons ook wilt leren kennen. Dus vul onderstaand formulier in en dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op!

Thank you for filling in the form. We will contact you as soon as possible.
info@gi.nl
Tel. +31 (0) 40 204 56 12

Strijp-T Gebouw TQ
Achtseweg Zuid 159R

5651 GW Eindhoven

Attentie, consistentie! Over hoe en waarom je als merk consistent moet zijn op elk kanaal

Consistentie, consistentie, consistentie: we blijven het benadrukken. Als merk is het namelijk heel verleidelijk om continu met de trends mee te gaan. ‘Maar…’ horen we je denken, ‘je moet toch ook relevant blijven? En met de tijd mee?’ Jazeker, des te belangrijker is het om consistent te communiceren! Vanuit dezelfde basis, met een duidelijke visual en verbal identity. Hoe? Lees snel verder!

Wat maakt een merk consistent en waarom is dat zo belangrijk?

We praten over merkconsistentie (of brand consistency) wanneer het ‘karakter’ van het merk over de gehele linie gelijk is (en blijft!). Dat karakter bestaat uit je merkwaarden, die op hun beurt weer de basis vormen voor je merkidentiteit. Daarmee bedoelen we: hoe zie je eruit, hoe gedraag je je en hoe praat je? Wanneer je visuele identiteit, tone of voice, gedrag en acties elkaar écht versterken, creëer je -jawel- consistentie en bouw je, naast bekendheid, vertrouwen op. Het versterkt je brand experience, omdat klanten weten wat ze van je kunnen verwachten. Bovendien herkennen ze je aan die vertrouwde kleur, logo, of manier van communiceren. Zie het als een olifantenpaadje: hoe vaker je op een nieuw stukje gras loopt, hoe duidelijker het pad wordt. Zo maak je, ook als merk, een onuitwisbare indruk.

Consistentie in je branding, zo fix je dat!

Je kunt als merk dus heel goed inspelen op de veranderende markt en tijdgeest, zolang je maar authentiek en dicht bij de kern blijft. Dat betekent dat iedereen die met of voor jouw merk werkt, moet begrijpen hoe je je als merk naar buiten toe (maar natuurlijk ook intern, naar de medewerkers) presenteert. Deze uitingen leg je daarom vast in een brand book: een document waarin alle richtlijnen voor de manier van communiceren te vinden zijn. Denk bijvoorbeeld aan regels voor kleur- en beeldgebruik, logo’s, lettertypen (de visual identity), taalgebruik en tone of voice (de verbal identity). Dit brand book gebruik je vervolgens bij elke uiting die je communiceert. Zo wordt elke uiting een weldoordachte merkuiting, die bijdraagt aan het grotere geheel!

Slim praktijkvoorbeeld: Heinz

Heinz, een merk dat iedereen op de wereld kent. En of je nu fan ben van ketchup of niet, je kan je de fles zo voor de geest halen, niet? De fles is namelijk zó herkenbaar dat, zelfs wanneer je de naam ‘Heinz’ van het label zou halen, je nog steeds zou weten welk merk het is. Dit komt door de vorm, het kleurgebruik en de specifieke elementen die ze op hun labels gebruiken. Merkherkenning op het hoogste niveau zullen we maar zeggen. Maar, toen Heinz ontdekte dat hun flessen door straatverkopers vaak opnieuw gevuld werden, besloten ze actie te ondernemen. De smaakbeleving (en daarmee dus de merkbeleving) was namelijk in gevaar! Daarom namen ze de exacte tint rood van hun ketchup, en veranderden tijdelijk het buitenste wit van hun iconische label door deze kleur. Week de kleur in de fles af van het label? Dan wist de consument meteen dat ze een ander soort ketchup in handen hadden. Deze aanpassing van het label kon Heinz doen dankzij hun consistentie en herkenbaarheid. Het label (en het merk) is namelijk zó iconisch dat het nog steeds 100% Heinz voelde. Dit leidde niet alleen tot 24% meer sales*, maar ze versterkten daarmee ook hun merk én merkboodschap, die altijd draait om kwaliteit en transparantie.

Een consistent merk, what’s in it for you?

Heeft jouw bedrijf een brand book, playbook, of brand manual, waarin de zaken goed en duidelijk zijn vastgelegd? En worden de guidelines ook overal en altijd doorgevoerd? Mooi! Want daar haal je veel voordeel uit. Zo zorgt een consistente branding niet alleen voor meer vertrouwen en een duurzaam merk. Het helpt ook bij het vasthouden van de aandacht en levert je op de lange termijn een stabielere klantenbasis op. En wist je dat bedrijven met een sterke merkconsistentie tot wel 23% meer omzet** kunnen behalen? Zonde om te laten liggen… toch?

Denk jij nu: maar dat wil ik ook! Dan is Chantal just a phonecall away. Maar een mailtje naar chantal@gi.nl werkt ook.