Zei er iemand “friet”?
Dan heb je onze aandacht! Bij GI is het zelfs de favoriete keuze voor de ‘GI feestlunch’ op vrijdag. Dus toen Lamb Weston Meijer, internationale leverancier van friet en aardappelproducten, vroeg of we mee wilden doen aan een pitch voor de positionering van het merk was het antwoord: “JA!” Maar vergis je niet, bij friet komt veel meer kijken ‘than meets the eye’, ook als het gaat om het onderscheidend vermogen in de markt. En precies dát werd de basis van ons voorstel, dat uitgroeide tot een allesomvattende merkcampagne.
Van leverancier naar partner
Lamb Weston Meijer is één van de grootste producenten van friet en aardappelproducten in de wereld. Ze leveren aan zogenoemde ‘Quick Service Restaurants’, waarbij je kunt denken aan de McDonald’s en de Burger King, maar ook aan ‘Casual Dining’-filialen zoals eetcafés, cafetaria’s en andere horecazaken. Echter doet Lamb Weston Meijer véél meer dan enkel de lekkerste producten leveren. Ze ondersteunen hun klanten waar ze kunnen, van advies tot inspiratie. Een shift van leverancier naar partner dus. Maar hoe vertel je dit als merk aan je (potentiële) klanten?
Your Partner in Potatoes
Deze shift van leverancier naar partner past perfect in de campagne pay-off ‘Your Partner in potatoes’, die GI ontwikkelde en die in de market research onder de doelgroep voor 100% herkenbaarheid scoorde. Dit was dan ook gelijk de basis voor een geheel nieuwe positionering. En qua beeld? Daarbij zorgden we er met fotografie voor dat er altijd een connectie zichtbaar is tussen Lamb Weston Meijer en de doelgroep. Op deze manier wordt zowel in beeld als in copy de partnership-gedachte uitgewerkt.
Je merkboodschap vangen in een key visual zorgt ervoor dat je ook visueel je verhaal naar buiten brengt. En dat is handig wanneer je je bedenkt dat mensen veel ontvankelijker zijn voor beeld (ten opzichte van tekst)!
Continu aanwezig zijn online
Na de ontwikkeling van de merkstrategie en het concept keken we naar mogelijke middelen die passen bij de vooraf afgegeven personas. Deze vakinhoudelijke middelen moesten Lamb Weston nog beter op te kaart zetten en uiteraard de ‘Your Partner in Potatoes’-gedachte ondersteunen. Echter begonnen we niet met de externe communicatie, maar wilden we ons juist focussen op de interne klant, waarvoor we een toolkit ontwikkelden. Want binnen beginnen is immers buiten winnen.
Nadat iedereen intern op de hoogte was ging de merkcampagne live, waarbij we content pushen op verschillende social kanalen om het verhaal van Lamb Weston Meijer en de partnerrol over te brengen.
Door high-end content te ontwikkelen die écht meerwaarde biedt voor de doelgroep claim je als merk je autoriteit en versterk je daarmee je positie in de markt.
Hieronder valt ook specifieke thema-gerelateerde content met vakinhoudelijke downloads. De copy en het design namen we onder handen om deze perfect aan te laten sluiten bij de merkidentiteit en het overkoepelende verhaal. Zo ook met Lamb Weston Meijer’s halfjaarlijkse foodservice magazine Eat This! Vanaf de eerste editie is GI verantwoordelijk voor alle copy en het design van dit magazine, waarin we zowel klanten als niet-klanten van Lamb Weston interviewen over hun ervaringen, tips en het belang van partnerships in een veeleisende markt.
Van losstaande campagne naar een onderdeel binnen Marketing Automation
Uiteraard zorgden we er ook voor dat de merkcampagne onderdeel werd van de Marketing Automation flow, waar verschillende middelen zorgen voor een continue stroom aan high-end content die de doelgroep bindt aan het merk en de partnership-gedachte verder voedt. Daarnaast helpt het voor alle marketeers om productcampagnes te pushen naar specifieke delen van de doelgroep. Kortom, de perfecte tool om mogelijke leads af te leveren aan sales en zo krachten te bundelen.
Wanneer werk echt werkt
De merkcampagne ‘Your Partner in Potatoes’ is sinds 7 augustus live en de resultaten zijn krokant, om maar in friettermen te spreken. En daar zijn we trots op!
Sinds de start van Eat This! Magazine is het aantal downloads gestegen met meer dan 55%.
We hebben met de brand campaign al 1.504.860 mensen uit de doelgroep bereikt.
Door een sterke, merk-brede online aanwezigheid worden productcampagnes gesterkt. Dit resulteerde in 144 leads voor een specifieke lead generatie-campagne voor gecoate frietjes. Het perfecte partnership tussen merk en product dus.