Hey, ken ik jou
niet ergens van?

Eén van de meest gebruikte openingszinnen ooit. Alleen proberen wij je niet te versieren, maar willen we je écht leren kennen. En aangezien jij je nu op onze contactpagina bevindt betekent dat waarschijnlijk dat jij ons ook wilt leren kennen. Dus vul onderstaand formulier in en dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op!

Thank you for filling in the form. We will contact you as soon as possible.
info@gi.nl
Tel. +31 (0) 40 204 56 12

Strijp-T Gebouw TQ
Achtseweg Zuid 159R

5651 GW Eindhoven

Door storytelling je purpose voelbaar maken in een internationale organisatie

Chemiebedrijf Stahl heeft een heldere purpose, die ze toepast in haar processen. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook altijd top-of-mind is bij je medewerkers? In alle landen én in elke laag van de organisatie? GI hielp Stahl met een sterk staaltje storytelling.

Een purpose die écht binnenkomt

‘Touching lives, for a better world’. Dat is de purpose die Stahl, en al haar processen, plannen en communicatie drijft. Een purpose die groots op de kaart mocht worden gezet. Je wil immers niet dat het een kreet is die blijft hangen in de boardroom; je wil dat al je medewerkers het continu meenemen in hun eigen werk. Daarvoor is het nodig dat inhoud niet alleen begrepen, maar óók gevoeld wordt. Zodat voor alle medewerkers de lading duidelijk is en zij er concreet iets mee kunnen. Van vertellen naar beleven dus!

Van informatie naar storytelling

Natuurlijk zouden we GI niet zijn als we niet eerst de purpose volledig zouden ontleden. We wilden onder andere weten hoe de purpose naar voren komt in de organisatie, wat de achterliggende visie is en hoe Stahl hier op de lange termijn mee aan de slag gaat. We lazen ons uitvoerig in en keken kritisch naar de inhoud. Alleen zo konden we ervoor zorgen dat ons stukje storytelling volledig aansluit op het doel én voor iedere medewerker duidelijk is. Ongeacht in welke functie of welk land.

 

Daarna volgde stap twee: hoe maken we dit verhaal tastbaar en invoelbaar? In nauwe samenwerking met Stahl ontwikkelden we een giftbox voor elke medewerker. Daarin verpakten we de boodschap, letterlijk en figuurlijk, in tekst en beeld. Daarnaast schreven we een overkoepelende introductie én keken we welke tastbare items we nodig hadden om elk verhaal kracht bij te zetten.

Unboxing the purpose

In de giftbox vindt iedere medewerker vijf doosjes, die ieder een ander thema uit de purpose belichten. Op het doosje wordt dit thema gepresenteerd en onder het deksel staat een kort stukje toelichting. In het doosje zelf zit een item dat een relatie heeft tot dat deel van de purpose. Zo bevat het doosje ‘sustainability’ een token voor een persoonlijke boom waarvan je jarenlang de groei kunt volgen. Het doosje ‘touching lives’ bevat een doorbetaalde dag om aan vrijwilligerswerk te besteden en in weer een ander doosje bevat thee voor twee, om te delen met een bekende of totaal vreemde. Ook bevat het pakket een audioboodschap van de directeur en een tas die keer op keer opnieuw te gebruiken is.

 

En, mooi meegenomen: voor de nieuwe medewerkers is de doos tevens een goede manier om kennis te maken met Stahl als werkgever. Omdat het zo ‘eigen’ is, laat Stahl hiermee namelijk heel duidelijk zien wat voor type organisatie ze is.

Het verhaal verder brengen

Ons doel - en dat van Stahl natuurlijk - is dat medewerkers écht aan de slag gaan met de purpose. Niet alleen door de inhoud van het doosje letterlijk te delen met iemand, maar ook door bijvoorbeeld te schrijven over een vrijwilligersdag of een foto te posten van een moment waarop zij de purpose uitdragen. In de teksten gaven we hun daarin dan ook een steuntje in de rug. Toen de boxen uitgedeeld waren, bleek het succes: verhalen werden én worden gedeeld, zowel intern als naar buiten toe. Medewerkers zijn er trots om bij Stahl te werken en dragen dit actief uit op bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook. En dat vinden wij dan weer iets om trots op te zijn!

Meer cases