VISUAL STYLE

Scoren
voor de
Cito toets

Klant Cito

Scoren
voor later


In het kort...

Concept
Design en uitrol
Illustratie
Infographic

Meer weten?

Wat schiet jou als eerste te binnen bij het merk ‘Cito’? Wij durven te wedden dat je zegt ‘de Cito toets’! En dat klopt natuurlijk (hoppa! – 550 punten in de pocket), maar Cito is nog zó veel meer dan dat. Denk bijvoorbeeld aan de voortgangstoetsen taal en rekenen voor het basisonderwijs, maar ook aan examens en trainingen voor het hoger onderwijs, vakopleidingen en bedrijven. En jij dacht dat je er na ‘de Cito toets’ vanaf was? You wish - toetsen doe je dus je hele leven lang. 

Cito vindt het erg belangrijk dat iedereen gelijke kansen krijgt en dat kan alleen als je ieders talenten en krachten eerlijk kan meten. Daarom ontwikkelt Cito dag in dag uit nieuwe methodes en deelt haar kennis met bedrijven, het onderwijs en overheden. Zo zorgt zij ervoor dat ze samen richting geven aan de toekomst. En wat is er nou leuker dan Cito te mogen helpen richting te geven aan haar (visuele) toekomst? En daar kwam niet eens een toets bij kijken (al wilden we ook hier de hoogste score van 550 halen. Je bent fanatiek of je bent het niet.)

Vriendelijk x
professioneel =
de perfecte combinatie

Cito

Vraag

“We willen graag een visuele professionaliseringsslag maken door al onze uitingen een vriendelijk en eenduidig gezicht te geven door middel van een sterke nieuwe illustratiestijl” – aldus Cito.

Aanpak

Ok, maar waar begin je dan? Allereerst moet je je klant door en door kennen (maar dat geldt natuurlijk bij elk project) en laat je het creatieteam samen brainstormen: wat is een vriendelijk en eenduidig gezicht? En hoe vertaal je dat door in een illustratiestijl waarin je een 'moeilijke/vakinhoudelijke' boodschap makkelijk kunt overbrengen?

Zodra het concept rond was (waarbij we onder andere onderzochten hoe illustraties kunnen zorgen voor meer brand engagement) was het tijd voor het ontwikkelen van een rijke illustratiestijl die middelenbreed kan worden ingezet. Door daarbij duidelijke richtlijnen te formuleren kan iedereen (binnen en buiten Cito) deze stijl op een effectieve manier doorvertalen – zowel online als offline. En zo creëerden wij Cito’s ‘nieuwe gezicht’: een mooie combinatie van een vriendelijke look & feel met een professionele tone of voice. Zeg nou zelf: jij zou ons toch ook laten slagen?

Klant aan het woord

Als deze opdracht een toets zou zijn, was GI zeker geslaagd! Intern zijn we enorm blij en we hebben al veel complimenten ontvangen van partners en leraren in het veld. Mooier dan dat kan bijna niet!

Toets onze kennis

Geef toe, jij zou ons ook wel eens willen testen… toch? Nou, kom maar op: wij kunnen niet wachten. Het liefst vandaag nog.

Meer weten?

Debbie Hovens
Kan je alles over
deze case vertellen